Sanoma Media Finland satsaa nopeasti digitalisoituvaan journalistiseen mediaan tiivistämällä yhteistyötä ja yhdistämällä yksiköitä. Sanoma Media Finlandin uutismediat ja kahdeksan aikakausbrändiä muodostavat vastedes uuden yhteisen yksikön. Samalla yhdistetään yksiköiden kaupalliset ja kehitystoiminnot.

Muutoksen tavoitteena on tarjota lukijoille entistä kiinnostavampia digitaalisia mediatuotteita sekä vahvistaa liiketoimintaa ja tulevaisuuden kehitysvoimaa. Muut aikakausbrändit jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä ja keskittyvät erityisesti painettuihin lehtiin.

Perustettavassa Uutis- ja featuremedia -yksikössä toimivat vastedes uutismediat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat sekä kahdeksan aikakausbrändiä, joiden sisällöillä on omat selkeät yleisönsä digitaalisessa mediassa. Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat jatkavat itsenäisinä brändeinä, ja niiden toimituksia johtavat niiden vastaavat päätoimittajat.

Myös uuteen yksikköön siirtyvät aikakausbrändit säilyvät entisellään, ja lehdet jatkavat ilmestymistä kuten aiemminkin. llta-Sanomat ja Me Naiset yhdistävät voimansa, sillä päivänpolttavat puheenaiheet, kiinnostavat henkilöt ja viihde ovat molempien ydinosaamista ja kiinnostavat molempien lukijoita erityisesti digitaalisessa mediassa. Lisäksi naiset ovat kaupallisesti kiinnostava kohderyhmä, jonka tavoittamista entistä laajempi sisältö tehostaa.

Tiede-lehti on jo pitkään toiminut osana Helsingin Sanomien toimitusta. Nyt Tieteen ja Tiede Luonnon kanssa samalla mallilla alkavat toimia myös Glorian Ruoka&Viini, Soppa365, Sport, Vauva ja Meidän Perhe. Hyvinvointi, tiede, ruoka ja perhe ovat Helsingin Sanomien digitilaajia kiinnostavia aihepiirejä, ja muutoksen tavoitteena on vahvistaa näitä alueita ja tavoittaa yhä uusia yleisöjä.

Helsingin Sanomille toinen päätoimittaja

Samalla Helsingin Sanomien toimituksen johtamismalli muuttuu. Toiseksi päätoimittajaksi nimitetään Anu Ubaud, 37. Hänen vastuullaan ovat hyvinvointi-, tiede-, feature- ja kulttuuritoimitukset. Ubaudin vastuulle kuuluvat lisäksi design-toimitus sekä Nyt-liite ja Lasten uutiset. Ubaud nousee päätoimittajaksi Helsingin Sanomien toimituspäällikön tehtävästä. Helsingin Sanomien toimitusta johtavat jatkossa vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sekä päätoimittajat Anu Ubaud ja Antero Mukka.

”Kasvatamme Hesaria kaikilla painopistealueilla: yhteiskunnasta, tieteestä, kulttuurista ja hyvinvoinnista kertovilla sisällöillä. Seuraamme tiiviisti lukijoiden mediankäyttötapoja. Erityisesti nuoremmat kohderyhmät haluavat laajan kattauksen kovia uutisia, tutkivia featurejuttuja, monipuolisia tiede- ja kulttuurisisältöjä ja arkeen osuvia lifestyle-juttuja”, uusi päätoimittaja Anu Ubaud kuvailee.

”On innostavaa päästä johtamaan uusia toimituksia, joissa on sekä uutis- että aikakauslehtiosaamista. Haluamme tarjota lukijoille jatkuvasti kiinnostavampia mediatuotteita.”

Yhteiskuntatieteiden maisteri Ubaud on ennen Helsingin Sanomia työskennellyt esimerkiksi projektijohtajana viestintäyhtiö Erassa ja Cosmopolitan-lehden toimituspäällikkönä.

Aikakauslehtiosaamisella vahvennettu toimitus on seuraava askel Helsingin Sanomien pitkäjänteisessä journalistisessa kehittämisessä ja panostuksissa uudistuvaan digitaaliseen kerrontaan.

Vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo, että kuluvasta vuodesta on muotoutumassa Helsingin Sanomille historiallinen.

”Olemme perustaneet uutispuolelle kokonaan uuden toimituksen, joka keskittyy Helsingin, Espoon ja Vantaan asioihin. Kesällä puolestaan aloimme rekrytoida viittä uutta datajournalistia. Nyt pääsemme kehittämään aikakauslehdistä tuttuja teema-sisältöjä alan parhaiden tekijöiden kanssa”, Niemi sanoo tiedotteessa.

Tänä syksynä 130 vuotta täyttävän Helsingin Sanomien tilausmäärä on kasvussa nyt kolmatta vuotta peräkkäin.

”Kasvu tulee erityisesti digitaalisista kanavista. Panostuksemme digiin, visuaalisuuteen, kerrontaan sekä hyvinvoinnin teemasisältöihin palvelevat myös painetun lehden lukijoita”, Niemi kertoo.

”Anu on osoittanut vahvuutensa toimituksen johdossa näkemyksellisellä kehitysotteellaan. Hän tunnistaa tarkasti lukijoiden tarpeet sekä hallitsee digitaalisen kerronnan keinot”, hän sanoo.

Toinen päätoimittaja Antero Mukka johtaa Helsingin Sanomien uutisosastoja, uutisdeskiä ja datadeskiä. Toimituspäällikköinä jatkavat Laura Saarikoski, Esa Mäkinen ja Ari Kinnari.

Uutis- ja featuremedia -yksikköä johtaa Petteri Putkiranta

Uuden yksikön liiketoimintajohtajaksi on nimitetty Petteri Putkiranta, joka vastaa yksikön toiminnasta ja tuloksesta kokonaisuutena. Putkiranta on Sanoma Media Finlandin johtoryhmän jäsen.

Ajattoman, elämyksellisen ja palvelevan featuresisällön, esimerkiksi tiede- ja hyvinvointijuttujen kysyntä on kasvanut vauhdilla digitaalisissa kanavissa, ja tiivistyvän yhteistyön tavoitteena on tarjota lukijoille aiempaa kiinnostavampia ja palvelevampia mediatuotteita.

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta sanoo, että kotimaisella laadukkaalla medialla on tärkeä rooli yhteiskunnassa.

”Se pitää yllä demokratiaa ja tarjoaa näkökulmia sekä yhteisiä puheenaiheita. Meidän on entistä määrätietoisemmin rakennettava edellytyksiä sille, että voimme tuottaa kiinnostavaa sisältöä ja myydä sekä markkinoida sitä tehokkaasti digitaalisessa toimintaympäristössä”, Kalsta sanoo tiedotteessa.

Yksiköiden aiemmin erilliset kaupalliset ja kehitystoiminnot yhdistetään, ja kaikki osaajat, osaamiset ja hankkeet hyödynnetään koko yksikön hyväksi. Muutoksen on tarkoitus vahvistaa digitaalista ja kaupallista kehitystä, selkeyttää rooleja sekä auttaa kehittämään toimintaa ketterästi ja pitkäjänteisesti.

Sanoman muut aikakausbrändit, joiden liiketoiminta perustuu painettuun mediaaan, jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi ET ja Kodin Kuvalehti. Yksikköä johtaa Iiro Kulvik.