Oppimispalveluiden tuottaja ja mediayhtiö Sanoman oikaistu liikevoitto ilman PPA-poistoja nousi yritysostojen siivittämänä odotetusti heinä–syyskuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Oikaistu liikevoitto ilman PPA-poistoja oli vuoden kolmannella neljänneksellä 111 miljoonaa euroa, kun vertailukaudella se oli 77,5 miljoonaa euroa. Vara Researchin kuudelta analyytikolta keräämä konsensusennuste odotti 98,2 miljoonaa euroa.

Sanoman liikevaihto nousi heinä–syyskuussa vertailukauden 284,9 miljoonasta eurosta 401 miljoonaan euroon. Konsensusennuste odotti 396,7 miljoonan euron liikevaihtoa.

Liikevaihdon kasvu takana olivat yritysostot, joista merkittävää osaa näytteli hollantilainen oppimispalveluihin keskittyvä Iddink, joka on nyt osa Sanoman Learning-liiketoimintasegmenttiä.

Yhtiö tähtää erityisesti Learning-segmentin kehittämiseen. Lokakuussa Sanoma ilmoitti ostavansa espanjalaisen oppimispalveluihin keskittyvän Santillana Spainin.

Osakekohtainen tulos nousi reippaasti

”Yritysosto on merkittävä seuraava askel Sanoman strategisella polulla kasvavaksi eurooppalaiseksi oppimisen yhtiöksi ja johtavaksi monikanavaiseksi mediayhtiöksi Suomessa”, toimitusjohtaja Susan Duinhoven kommentoi Santillana Spainin hankintaa osavuosikatsauksessa.

”Näemme Espanjan markkinoilla erinomaisia kasvumahdollisuuksia, jotka liittyvät niin vuosina 2022–23 tulossa olevaan opetussuunnitelmauudistukseen kuin lisääntyvään digitalisaatioon, joka on kiihtynyt entisestään koronaviruspandemian aikaisen laajamittaiseen etäopetukseen siirtymisen myötä.”

Learningin lisäksi Sanoman toinen segmentti Media Finland laajensi toimintaansa ostamalla muun muassa Kauppalehteä julkaisevalta Alma Medialta aluelehtiliiketoiminnan, johon kuuluu esimerkiksi Satakunnan Kansa.

Sanoman operatiivinen osakekohtainen tulos nousi 0,32 eurosta 0,50 euroon, kun analyytikot odottivat 0,30 euroa. Raportoitu osakekohtainen tulos nousi 0,29 eurosta peräti 1,49 euroon, missä oli taustalla erityisesti Oikotien myynnistä kirjattu noin 163 miljoonan euron myyntivoitto. Analyytikot odottivat 1,27 euron raportoitua tulosta per osake.

Oppimisliiketoiminta on uudessa kokoluokassa

”Liiketoimintamme oli vahvaa ja taloudellinen tuloksemme hyvä meille tärkeällä kolmannella vuosineljänneksellä, joka on oppimisliiketoiminnan huippusesonki”, toimitusjohtaja Susan Duinhoven kommentoi.

Sanoman Learning-liiketoiminnassa operatiivinen liikevoitto ilman PPA-poistoja nousi vertailukauden 57,2 miljoonasta eurosta 89,1 miljoonaan euroon, kun analyytikot odottivat 85,8 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 138,4 miljoonasta eurosta 260,2 miljoonaan euroon, kun odotus oli 256,7 miljoonaa.

Media Finland -liiketoiminnassa operatiivinen liikevoitto ilman PPA-poistoja nousi vertailukauden 21,7 miljoonasta 23,7 miljoonaan euroon. Analyytikot odottivat sen laskeneen 13,9 miljoonaan euroon.

Media Finlandin liikevaihto laski 146,5 miljoonasta eurosta 141,0 miljoonaan euroon, kun analyytikoiden odotus oli 139,9 miljoonaa.

”Huhtikuun lopussa ostetun alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan integraatio on ollut viime kuukaudet täydessä vauhdissa ja etenee suunnitelmien mukaan. Maalis-heinäkuussa koronaviruspandemiasta pahasti kärsinyt mainosmyynti on viime kuukausina piristynyt yhä nopeammin ylittäen odotuksemme”, toimitusjohtaja sanoo.

Osavuosikatsauksen mukaan vertailukelpoinen mainosmyynti ilman yritysostoja ja divestointeja laski heinäkuussa 18 prosenttia ja elokuussa 9 prosenttia. Syyskuussa se nousi 2 prosenttia.

Tuore ohjeistus pysyi ennallaan

Sanoma piti 8. lokakuuta antamansa uuden ohjeistuksen tälle vuodelle ennallaan. Yhtiö odottaa raportoidun liikevaihdon olevan noin 1 050 miljoonaa euroa tänä vuonna, kun viime vuonna se oli 913 miljoonaan euroa. Konsernin operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan noin 14 prosenttia, kun viime vuonna luku oli 14,8 prosenttia.

Näkymät perustuvat yhä oletukseen, että vuonna 2020 mainosmarkkinat laskevat Suomessa 15–20 prosenttia viime vuodesta.

Sanoman hallitus päätti, että vuodelta 2019 maksettavan 0,25 euron suuruisen osingon toisen erän täsmäytyspäivä on 30. lokakuuta ja maksupäivä on 6. marraskuuta. Sanoma maksoi ensimmäisen 0,25 euron suuruisen osingon huhtikuussa.