Viidessä vuodessa Sanoma n 2,7 miljardin liikevaihdosta katosi miljardi. Vuoden 2015 liiketappio oli 124 miljoonaa euroa.

Lokakuussa toimitusjohtajana aloittaneen Susan Duinhoven in mielestä hän ei ole pahassa paikassa.

"Olin paikallislehtiä Hollannissa kustantavan Wegener in toimitusjohtaja. Sinne siirtyminen oli paha paikka. Tämä ei."

Sanoman käänne parempaan voi olla edessä. Viime vuodet yhtiö on keskittynyt karsimaan toimintojaan ja tekemään alaskirjauksia. Duinhovenin mukaan kertaluontoiset erät eivät enää tänä vuonna hämärrä yhtiön tulosta. Viime vuonna niitä oli 200 miljoonaa euroa.

"Liikevoittomme ilman kertaluontoisia eriä oli 83 miljoonaa euroa. Se ei ole tarpeeksi mutta joissakin aikaisemmissa työpaikoissani olisimme vetäneet lipun salkoon."

Duinhoven on tuonut yhtiöön kaksi suurta muutosta. Aikoinaan Sanoma tunnettiin yhtiönä, joka suojeli markkinoitaan verissä päin. Jos kilpailija perusti ilmaisjakelulehden niin Sanoma teki samoin, vaikka se olisikin aiheuttanut tappioita.

"Sanoma on valmis yhteistyöhön muiden mediayhtiöiden ja esimerkiksi teleoperaattoreiden kanssa. Meillä on vastassamme Google n ja Facebook in kaltaisia yrityksiä."

Mitä Susan Duinhoven ajattelee Helsingin Sanomista? Lue lisää tänään ilmestyvästä M&M:stä. Tilaa lehti täältä.

Aiheesta voi lukea lisää myös Talentumin Summa-palvelusta.