Johtaminen

Sanna Pekkonen 12.1. 10:50

Sari Heinilä haluaa viedä McCann Helsingin bisnesempatialla toimistojen kärkeen

Pekka Karhunen
Sari Heinilä on McCann Helsingin toimitusjohtaja.

McCann Helsingin toimitusjohtaja Sari Heinilä uskoo, että ihmismielen ymmärtäminen on tärkeää, vaikka markkinointi on yhä teknologiavetoisempaa.

Vuosi sitten Sari Heinilä aloitti McCann Helsingin toimitusjohtajana ja asetti tavoitteen: kolmessa vuodessa Suomen vanhin mainostoimisto nousisi viiden parhaan toimiston joukkoon Suomessa.

Pesti oli Heinilän ensimmäinen toimitusjohtajana ja takamatka suuri. Kansainvälisen McCann-ketjun Helsingin-toimisto oli kutistunut vuosikymmenessä puoleen aiemmasta, eikä McCannin nimi ole noussut viime vuosina esiin mainetutkimuksissa. Vuonna 2016 toimisto teki 1,9 miljoonan euron liikevaihdon.

"Meillä on ollut käytännössä startup-vuosi", Heinilä kuvailee.

Heinilä lähti liikkeelle toimistoon, työntekijöihin ja asiakkaisiin tutustumisesta ja alkoi etsiä sopivia täydennyksiä työporukkaan.

"Olen kokenut, että asiakkuusjohtajana ja johtoryhmissä vahvuuteni on ollut ihmisten ymmärtäminen ja kyky asettua toisen asemaan. Kutsun sitä bisnesempatiaksi. Auttaahan se markkinoinnissa ylipäätään, että ymmärtää, miten omia asiakkaita voisi auttaa. Sama pätee henkilöstön kohdalla."

Tietty ihmisläheisyys on Heinilälle tärkeää myös ajassa, jossa markkinoinnin automatisointi ja tekoäly hallitsevat keskustelua.

"Teknologia on vain teknologiaa. Ihmiset eivät muutu, vaikka työkalut muuttuvat. Meidän pitää edelleen olla luovia ja älykkäitä."

Lue lisää Sari Heinilän ensimmäisestä vuodesta McCann Helsingin toimitusjohtajana Markkinointi & Mainonta -lehdestä (1/2018).