Kulttuuri

Aleksi Ylä-Anttila 12.6. 10:59

Savonlinnan Oopperajuhlien uusi taiteellinen johtaja Ville Matvejeff panee persoonansa likoon: "Some on tämän päivän tori"

Meeri Utti
Savonlinnan Oopperajuhlien uuden taiteellisen johtajan Ville Matvejeffin ensimmäisessä ohjelmassa kesällä 2020 kohtavaat tasapuolisesti tuttu ja tuntematon elementti.

Ville Matvejeff on verrattain nuoresta iästään huolimatta ehtinyt tehdä ja kokea paljon. Jatkossa hän inspiroi nuoria aikuisia antamaan oopperalle mahdollisuuden.

Vuonna 1912 ensimmäisen kerran järjestetty Savonlinnan Oopperajuhlat -festivaali saa historiansa nuorimman taiteellisen johtajan, kun säveltäjä, kapellimestari ja pianisti Ville Matvejeff, 32, astuu tehtävää vuodesta 2012 saakka hoitaneen oopperalaulaja Jorma Silvastin saappaisiin syksyllä.

Musiikin maisteri Matvejeff on toiminut uransa aikana muun muassa Turun musiikkijuhlien taiteellisena johtajana, Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina, Kroatian Kansallisoopperan musiikillisena neuvonantajana ja päävierailijana Rijekassa sekä Tukholman kuninkaallisen oopperan apulaiskapellimestarina. Syyskuussa alkava pesti on kuitenkin Matvejeffille uran tähän asti suurin näköalapaikka.

"Taidemusiikin alalla toimivat ihmiset sekä oopperan rakastajat tuntevat Savonlinnan Oopperajuhlat maailmalla hyvin. Se on kuuluisien kapellimestarien ohella ensimmäinen iso klassisen musiikin instituutio, joka Suomesta maailmalla nousee esiin. Savonlinna on suomalaisen klassisen musiikin iso vientituote. Tämä on iso ja laaja näköalapaikka", toteaa Matvejeff.

Keskiaikainen Olavinlinna on Savonlinnan Oopperajuhlien esityspaikka.

 

Oopperafestivaalin perinteen mukaisesti kesän 2020 ohjelmisto julkistetaan tulevan festivaalin alla. Kyse on ensimmäisestä Matvejeffin tekemästä Savonlinnan ohjelmistosta. Ohjelman rakentaminen on Matvejeffin mukaan kiehtova haaste.

"Se on ison palapelin tekemistä. Kunkin kesän ohjelmistoon mahtuu aina tietty määrä teoksia ja näytöksiä. Olen ehtinyt olla tavalla tai toisella mukana noin 60 oopperatuotannossa eri maissa. Se on tarjonnut hyvin laajan katsauksen siihen, miten hienoja ja toimivia oopperatuotantoja rakennetaan ihan ruohonjuuritasolta lähtien. Myös repertuaari on tullut hyvin tutuksi. "

Tuttu ja tuntematon kohtaavat

Hän tuo mukanaan heti vahvasti oman kädenjälkensä, sillä kesän 2020 ohjelmistoon kuuluu kolme suomalaisittain harvinaista teosta. Mielenkiintoisin veto on upouusi ensi-ilta teoksesta, jota ei ole Suomessa ennen koskaan esitetty. Kyseessä on vuonna 1926 Varsovassa kantaesityksensä saanut puolalaissäveltäjä Karol Szymanowskin ooppera Kuningas Roger.

"Se on uhkean romanttisekspressiivinen teos, joka on aivan käsittämättömän fantastista musiikkia. Kyse on säveltäjästä ja teoksesta, jota ei kovin moni Suomessa tunne. Teoksen musiikki on äärimmäisen mukaansatempaavaa ja sensuellia. Jos laittaisin musiikkia tuosta teoksesta tässä nyt sokkona soimaan, se nostaisi varmasti monelta karvat pystyyn. Niin upeaa musiikkia se on", sanoo Matvejeff.

Lisäksi kesän 2020 ohjelmistoon kuuluu kaksi niin ikään Suomessa harvemmin nähtyä teosta. Ranskalaisen säveltäjän Jules Massenet’n romantiikan ajan ooppera Werther (1892) pohjautuu saksalaisen Johann Wolfgang von Goethen kuuluisaan romaaniin Nuoren Wertherin kärsimykset. Julius Caesar vuodelta 1724 on puolestaan ensimmäinen Savonlinnassa koskaan nähtävä Georg Friedrich Händelin barokkiooppera.

Kolme suuren yleisön tuntemaa ja niin sanottuun oopperan yleisrepertuaariin lukeutuvaa teosta ensikesän ohjelmistossa ovat Georges Bizet’n säveltämä Carmen (1875), Italian tunnetuimman oopperasäveltäjän Giuseppe Verdin kenties suosituin ooppera La Traviata (1853) sekä hänen maanmiehensä Gioacchino Rossinin leikittelevän iloisesta alkusoitostaan tunnettu Sevillan parturi (1816), joka on ohjelmistossa myös tänä kesänä.

"Tuttu ja tuntematon elementti kohtaavat ensimmäisessä ohjelmassani aika lailla tasapuolisesti. Esimerkiksi Carmen ja monet sen melodiat ovat tuttuja kaikille oopperakävijöille ja myös monille, jotka eivät tunne oopperaa. Ja miksi ei olisi? Se on yksi historian parhaista taideteoksista. Nerokkaasti sävelletty ja samaistuttavan mustasukkaisuusteeman ympärille kietoutuva tarina on nyt aivan yhtä ajankohtainen, ellei jopa enemmän kuin vuonna 1875."

Ooppera onkin Matvejeffin mielestä taidemuotona kaikkea muuta kuin vanhanaikainen. Oopperoiden ajattomuus perustuu siihen, että aiheet kytkeytyvät ihmisten jokapäiväisen tunne-elämän kirjoon. Draaman kaaret kumpuavat pitkälti tavallisten ihmisten tavallisista ongelmista, joista juuri Carmenin kohdalla keskeinen mustasukkaisuus on osuva esimerkki.

"Oopperaesityksen yksi keskeinen elementti on se, kun solisti laulaa aarian. Se on aina suuri kiteytys jostakin voimakkaasta tunteesta tai elämän dilemmasta. Kun tämän aarian kokee kuulijana, hahmon tunteeseen voi samaistua kokematta mitään raja-aitoja. Se on kulttuuria aidoimmillaan", toteaa Matvejeff.

Some on tärkeä

Uskollinen yleisö on Savonlinnan Oopperajuhlien selkäranka. Festivaali on siitä poikkeuksellinen taidetapahtuma Suomessa, että se pyörii hyvin pienellä julkisella tuella. Talous perustuu Matvejeffin mukaan 85–90-prosenttisesti lipun myyntiin ja sponsorituloihin.

"Siksi on tärkeää, että tavoitamme meidän pääkohderyhmämme, niin sanotun kantayleisömme ja saamme heidät vierailemaan vuodesta toiseen. Se edellyttää korkeaa laatua ja monipuolista ohjelmistoa. Odotukset on lunastettava joka kerta uudestaan."

Uusien yleisöjen mahdollinen joukko on Matvejeffin mukaan potentiaalisesti laaja. Suomessa on paljon esimerkiksi ruuhkavuosiaan eläviä hieman yli 30-vuotiaita, jotka ovat päässeet työelämässä vauhtiin. Samaan aikaan he miettivät, mitä uudenlaisia elämyksiä voisi kokea vapaa-ajalla.

"Esimerkiksi Flow Festivalin rinnalle kaivataan ehkä jo jotain uutta. Siinä on Savonlinnalle hyvä sauma."

Nuoret aikuiset tavoittaa tänä päivänä luultavasti parhaiten sosiaalisessa mediassa. Savonlinnan oopperajuhlat onkin panostanut näkyvyyteen ja julkaisutiheyteen etenkin tapahtuman Facebook- ja Instagram-tileillä. Tässä työssä myös Matvejeffillä on suuri ja aktiivinen rooli.

"Some on tämän päivän tori, missä vaihdetaan kuulumisia. Olen oman persoonani kautta vahvasti läsnä. Siihen liittyy oma urani taiteilijana. Sitä kautta minulla on paljon seuraajia ja myös faneja, jotka seuraavat, missä liikun. Olen huomannut, että ihmiset ovat kiinnostuneita tapahtumasta ja esittävät siihen liittyviä kysymyksiä. Oman persoonani ja dialogin kautta pyrin inspiroimaan yhä useampia ihmisiä matkustamaan Savonlinnaan", sanoo Matvejeff.

Taiteen ja oopperan tehtävä on Matvejeffin mukaan tarjota viitekehyksiä ajattelulle ja tunne-elämälle. Sitä kautta voi löytää uusia näkökulmia haastaviinkin asioihin.

"Sisällöllisestä näkökulmasta onkin hyvin keskeistä seurata laajasti yhteiskuntaa ja ajan ilmiöitä. Siksi ajankohtaisten virtauksien pitää näkyä myös ohjelmistovalinnoissa. Emme voi heittää jotakin tarjolle norsunluutornista ja sanoa, että ottakaa tai jättäkää."

Samaan aikaan festivaalinjärjestäjien täytyy ymmärtää laajemmat taustalla vaikuttavat ilmiöt liittyen kulttuurirahoitukseen sekä ihmisten käyttäytymiseen markkinalla. Joitakin vuosia sitten esimerkiksi lipunmyynti klassisen musiikin konsertteihin lähti laman myötä nousuun, kun ihmiset alkoivat haastavassa taloudellisessa tilanteessa käyttämään kotiseutunsa kulttuuripalveluita ulkomaan lomamatkan asemasta.

"Sisällöllisestä näkökulmasta on hyvin keskeistä seurata laajasti yhteiskuntaa ja ajan ilmiöitä. Siksi ajankohtaisten virtauksien pitää näkyä myös ohjelmistovalinnoissa", sanoo Ville Matvejeff. | Kuva: Meeri Utti

 

"Kaikki tällaiset ilmiöt vaikuttavat taustalla. Usein mielenkiintoiset ilmiöt syntyvät jostakin hetkestä. Esille nousee ilmiö, johon pitää tarttua. Laaja-alainen ymmärrys kulttuurihistoriasta ja sivistyksestä auttavat määrittämään niitä teemoja, jotka voisivat soveltua käsiteltäväksi oopperalavalla. Se helpottaa tunnistamaan esimerkiksi sellaisia uusia teoksia, jotka voisivat juuri tässä ajassa ja tilanteessa puhutella suomalaista yleisöä", kiteyttää Matvejeff.

Tähtäin korkealla

Savonlinnan Oopperajuhlat valitsi jo kuluvaksi kesäksi astetta raikkaamman ja omaperäisemmän toteutustavan tulevan kesän festivaalin markkinointiviestinnässään. Muun muassa Googlelle, Flow Festivalille ja Amos Rex -museolle tekemistään töistä tunnettu muotoilija Laura Väinölä rakensi Oopperajuhlille toteutuksen, jossa festivaalin päänäyttömänä toimivan Olavinlinnan pienoismalli on saanut kukkakoristuksen.

Toteutus on osa festivaalin visuaalisen ilmeen uudistusta, jossa on raikastettu myös Oopperajuhlien tunnus ja puhetyyli. Uudistuneen ilmeen ovat Oopperajuhlien kanssa luoneet graafinen suunnittelija Antero Jokinen ja konseptisuunnittelija Iina Merikallio.

Kukitettu Savonlinnan pienoismalli on muotoilija Laura Väinölän käsialaa. | Kuva: Savonlinnan oopperajuhlat

 

1400-luvulla rakennettu Olavinlinna on yksi niistä asioista, jotka erottavat Savonlinnan Oopperajuhlat kaikista muista festivaaleista ja oopperataloista, joten sen merkitystä tapahtuman suosion ja tietoisuuden kasvattamiseksi ei voi vähätellä, toteaa Ville Matvejeff.

"Esityspaikkamme, vanha keskiaikainen linna, on jo itsessään nähtävyys. Järven rannalla sijaitseva linna on epätodellinen paikka, jota kukaan ei enää tänä päivänä rakentaisi, mutta historiallisten henkilöiden tekeminen päätösten ansiosta meillä on se olemassa. Uniikki, kaiken kruunaava elementti on Suomen valoisa kesäyö, johon vieraat poistuvat esityksen jälkeen. Nämä asiat ovat tärkein syy siihen, miksi ne ihmiset, jotka ovat juhlilla käyneet, tulevat vuodesta toiseen uudelleen."

On osuvaa, että Savonlinna saa historiansa nuorimman taiteellisen johtajan juuri tässä vaiheessa, kun festivaali pyrkii aidosti olemaan entistä relevantimpi myös nuorille kävijöille. Matvejeff on oppinut musiikkia tehdessään ja itsekin noin 60 oopperatuotannossa mukana olleena, että klassisen musiikin maailmassa on aina tähdättävä mahdollisimman korkealle ja laitettava itsensä likoon.

"Sävellystyössä on aika paljon samankaltaisuutta sen ajatteluprosessin kanssa, kuinka tällainen musiikkifestivaali rakennetaan. Mukana on useita erikseen valittavia teoksia, jotka valitaan yksi kerrallaan, kuten säveltäessä valitaan aina yksi sävel kerrallaan. Samaan aikaan on alusta saakka pidettävä kirkkaana mielessä, mikä on se punainen lanka, joka yhdistää erilliset osat saumattomaksi kokonaisuudeksi. Tämä on sekä haastavaa että hyvin inspiroivaa."

Savonlinnan Oopperajuhlat järjestetään tänä kesänä 4.7.–3.8.2019. Tämän vuoden ohjelmistoon lukeutuvat Giuseppe Verdin oopperat Rigoletto ja Rosvot, W. A. Mozartin Ryöstö seraljista, Johan Strauss nuoremman operetti Lepakko sekä Gioachino Rossinin ooppera Sevillan parturi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö