PIKARUOKABISNES

Lauri Sihvonen 16.3.2006 11:39 päivitetty 4.2.2016 10:17

Scanburger täräytti valtakunnalliseksi

Kun koko ja maku ratkaisee. Siinä ovat Scanburgerin kilpailuedut kiteytettynä, ketjujohtaja Elias Sarajärvi sanoo.

Grillibisneksestä vuonna 1996 aloittanut ravintolaketju kattaa tällä hetkellä lähes 80 toimipistettä. Toukokuun alussa Scanburger saapuu Kampin Keskukseen. Matka Rovaniemeltä oli pitkä.

– Pääkaupunkiseutu on jo pitkään ollut tavoitteenamme, ja nyt se vihdoin toteutuu. Meidän toimintatapamme on päinvastainen kuin muiden, kun tulemme pohjoisesta etelään, Sarajärvi kertoo.

No franchising

Scanburger ei toimi franchising-periaatteella kuten alalla on tapana, vaan ketju toimii tukkuna asiakkailleen eli ravintolayrittäjille. Ketju kuitenkin ohjaa ravintoloiden ilmettä, markkinointia ja ketjukonseptia.

Scanburgerilla on niin suuret annokset, että niitä tullaan katsomaan kauempaakin.

– Yleensä tuotekuva pettää, mutta olemme panostaneet siihen, että kuva ei pettäisi. Suurin pihvikokomme on 200 grammaa. Aivan taatusti pärjätään jopa Burger Kingille.

Massamedialla mieliin

Viime viikonloppuna Scanburger saapui koko kansan olohuoneisiin. Ketjun brändimainonta alkoi pyöriä MTV3:ssa formulakisojen mai-noskatkoilla. Eikö yhtään pelottanut aloittaa suoraan televisiosta?

– Olemme jo niin suuri tekijä, että halusimme saada valtakunnallista näkyvyyttä, Sarajärvi kuittaa.

Tarjous formuloista tuli suoraan kanavalta, ja aikataulu oli tiukka. Kun Scanburger havaitsi, että lähetys tavoittaa heidän keskeisen kohderyhmänsä koko maassa, päätös syntyi.

Tv-mainoksen toteutti MTV3:n kautta tarjottu Nitro. Sarajärven mukaan Scanburger toteuttaa kampanja- ja tuotemainonnan omalla tekijällään ja brändimainonnan muualla.

Hyvä että ruutuun mahtuu

Kymmenen sekunnin tv-spotissa taivaalta tippuu valtava hampurilainen. Ruutuun iskeytyy Scanburgerin logo ja mainoslause: ”Kun koko ja maku ratkaisee.”

Sarajärvi on lopputulokseen tyytyväinen. Hänen mielestään mainos on lyhyt ja ytimekäs. Se menee heti jakeluun.

– Television lisäksi tutkimme mahdollisuuksia lehdissä ja radiossa, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty.

Scanburgerin tavoite on kasvaa 300 toimipisteen kokoiseksi ketjuksi. Hesburgerilla on noin 200 ravintolaa, mutta ne ovat järjestään suurempia kuin Scanburgerin paikat.

Käyntikortti Kamppiin

Kampin ravintolasta tulee Scanburgerin käyntikortti. Tyyliltään se mukailee 1950-luvun Yhdysvaltojen ruokapaikkoja.

Vaikka Kampin liikepaikan ohi kulkee tuhansia bussimatkustajia päivittäin, Elias Sarajärvi tietää, että pääkaupunkiseudun markkinat ovat vaikeat.

– Pitää olla rohkea ja uskaltaa tulla suoraan Helsinkiin. Aika näyttää, miten tässä käy. Kaikki on kiinni hyvistä yrittäjistä.