Media

Anna-Kaisa Urpelainen 10.10.2016 14:13

Scoopinion sulkeutuu - "Teimme riittävän pitkään hyväntekeväisyysmeiningeissä"

Kuvakaappaus Scoopinionin sivuilta

Tappiota tehnyt Scoopinion-palvelu sulkeutuu lokakuun lopulla.

Viisi vuotta sitten syksyllä Scoopinion pokkasi itselleen Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-kilpailun voiton ja sitä myötä 250 000 euron jatkokehitysrahan hankkeelleen.

Tänä syksynä Scoopinionin taival on tullut päätökseensä.

Sunnuntaina Scoopinion ilmoitti sulkevansa palvelunsa lokakuun 28. päivä, sillä toiminnasta ei ollut saatu kannattavaa.

"Oli hyvä aika todeta, että ehkä nyt olemme riittävän pitkään tehneet tätä niin sanotusti hyväntekeväisyysmeiningeissä", kertoo Scoopinionin toimitusjohtaja Johannes Koponen M&M:lle.

Koponen sanoo, että Scoopinionin kasvu oli alun jälkeen hiljaista, ja kasvu myöhemmin, ilman merkittäviä markkinapanostuksia osoittautui hankalaksi.

"Markkinointipanostuksia oli myös hankala tehdä jos ei ollut ihan varmaa se, että millä mallilla siitä rahaa oikein tekisi tai saisi sen bisnespuolen tolkulliseksi."

Scoopinion toimi palveluna siten, että se arvioi käyttäjiensä lukutapojen perusteella, kuinka kiinnostava jokin tietty lehtijuttu on. Jos juttu havaitaan hyväksi, voidaan se välittää tämän jälkeen sellaisille Scoopinion-käyttäjille, jotka juttua eivät vielä ole lukeneet.

Scoopinionin kehitystiimi koostui toimitusjohtaja Johannes Koposesta, Mikael Koposesta, Mikko Koskisesta, Juha Leppäsestä ja Ville Sundbergistä.

Keskustelun avaajan rooli

Scoopinion oli saanut haalittua itselleen noin 15 000 käyttäjän joukon. Se ei kuitenkaan pelastanut palvelua, vaikka loppuvaiheessa käyttäjiäkin saatiin mukaan rahoitukseen.

"Loppuvaiheessa menimme vuosimaksu-mallilla, joka oli vapaaehtoinen. Sillä saatiin pidettyä Scoopinionia pystyssä, mutta ei se tietenkään enää siinä vaiheessa mikään kasvuyritys ollut", Koponen kertoo.

Käyttäjiltä tuli kuitenkin iso määrä positiivista palautetta, kun ilmoitus lopettamisesta julkaistiin.

Lopettamispäätöskään ei ollut Koposen mukaan liian rankka, sillä Scoopinionin kehittäjät ovat jo kukin tahollaan lähteneet uusille teille.

"Onhan se tietenkin aina vähän mälsää kun joutuu asioita jättämään taakseen. Toisaalta siinä on aina mahdollisuus myös, että se avaa jotain uusia resursseja muihin juttuihin", Koponen kuvailee tunnelmia.

"Näen, että meillä oli kuitenkin aika iso rooli siinä, että saimme avattua keskustelua siitä, miten mediaa pitäisi mitata."

"Se on ollut hyvä juttu, kun on sellainen olo, että on ollut vaikuttamassa siihen, että ainakin keskustelua käydään", Koponen toteaa.

Suhteilla pääsee

Ennen lopettamista Scoopinion yritti etsiä sijoittajia pelastamaan toiminnan, mutta sopivaa sijoittajaa ei löytynyt.

"Mitään hirvittävän houkuttelevia mahdollisuuksia ei löytynyt", Koponen kertoo.

Onko jotain, mitä olisitte tehneet toisin?

"Ehkä meillä oli vähän sellainen meno, että ei tullut hirveästi mieleen kysellä neuvoja", Koponen sanoo.

"Se on ihan vahvuus ollut ajoittain, että on aika omalla tavalla tehty asioita, mutta luulen, että nyt lähtisi asioita uudestaan tekemään niin ehkä ottaisimme firman hallitukseen myös tyyppejä, jotka pystyisivät sanomaan, että tuo on varmasti väärä ajatus tai tuota on kokeiltu jo aiemmin. Tai ihan muuten vaan sparraamaan."

Koposen mukaan tällainen ei alkuvaiheessa perustajien mieleen aktiivisesti tullut.

”Se on nyt tajunnut, että suhteilla pääsee aika pitkälle. Ilman niitä on aika vaikea puskea seinää päin. Ja hyvillä neuvoilla pääsee aika paljon nopeammin joskus kuin kokeilemalla itse.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö