Markkinointi

Ville Perttula 23.8.2018 13:08 päivitetty 23.8.2018 13:54

Seinäjoki julistautui avaruuden pääkaupungiksi ja twiittailee Elon Muskille – brändiuudistus huomattiin myös maailmalla

Seinäjoki

Seinäjoki on budjetoinut konseptiuudistusta ja kampanjointia varten 90 000 euroa.

Etelä-Pohjanmaalla sijaitseva Seinäjoki julistautui eilen "avaruuden pääkaupungiksi". Kyse on kaupungin uuden brändi- ja markkinointikonseptin julkistuksesta.

Konseptin teema on ammennettu Etelä-Pohjanmaan avarista maisemista.

Seinäjoki on budjetoinut uudistusta varten 90 000 euroa ja avaruus-teema näkyy kampanjoissa usean vuoden ajan. Brändiuudistus on tehty yhteistyössä TBWA/Helsingin kanssa.

"Halusimme yhteisen teeman apuvälineeksi matkailulle, yrityspuolelle ja asukasmarkkinointiin. Ilme ja logo pysyvät ennallaan. Tässä haettiin kattoteemaa, jolla ammennetaan ideoita tekemiseen tulevaisuudessa", Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö kertoo M&M:lle.

Avaruuden pääkaupunki on teemana tahallisen yliampuva ja humoristinen. Männikkö selventää, että se kertoo kaupungin itsevarmuudesta ja hyvästä hengestä. Idea avaruus-teemasta tuli TBWA\Helsingiltä.

Eilen julkaistu uudistus on päässyt laajasti otsikoihin Suomessa. Myös muutama ulkomaalainen media on huomionut uudistuksen, kuten esimerkiksi portugalilainen radiokanava.

Kampanjoinnin tavoite on varmistaa, että Seinäjoen kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa.

"Tavoitteenamme on olla Suomen kasvukaupunkien top 3:ssa. Se edellyttää rohkeita tekoja ja elonmuskmaista rohkeutta katsoa kunnianhimoisesti tulevaisuuteen", Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki kertoo tiedotteessa. 

Osana markkinointiuudistusta Seinäjoki lähestyi Teslan ja Space X:n perustajana tunnettua Elon Muskia Twitterissä. Männikkö kertoo, että Muskille on tarkoitus twiitata yhteensä kahdeksan kertaa.

"Myös Elon Muskilla on tavoitteet korkealla ja hän on menestynyt yrittäjä. Siksi hän sopii teemaamme. Haluamme tuoda yrittäjäteemaa täällä Seinäjoella muutenkin esiin."

Miten vastaatte, jos Musk reagoi teidän twiittiinne?

"No, se riippuu siitä, mitä hän meille sanoo. Kyllä me siinä kohtaa katsomme, mitkä ovat ne nasevat sanat, joilla hänet saadaan innostumaan Seinäjoesta."

Seinäjoen kaupungin puhelinvaihteessa on vastattu eilen "avaruuden pääkaupunki Seinäjoki". Männikkö kertoo, että uusi, korkealentoinen vastaus on saanut vaihtelevan mutta pääosin positiivisen vastaanoton.

"Osa soittajista on purskahtanut nauruun ja siitä ei ole meinannut tulla loppua. Osa on kiukustunut ja osa ei ole huomannut mitään."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.