SEK on vuotanut viime kuukausina kuin seula. Rajujen irtisanomisten jälkeen talosta lähti itsenäisesti joukko tyytymättömiä konkareita.

Toimitusjohtaja Marco Mäkisen mukaan veneen pohja on saatu tilkittyä ja yt-lainsäädännön mukaiset velvoitteet on täytetty niin, että taloon voidaan rekrytoida uutta talenttia.

- Emme ole välttämättä etsineet lähtijöiden tilalle samantyyppisiä osaajia. Tarvitsemme ennen kaikkea tyyppejä, jotka ymmärtävät kansainvälistä markkinointia ja jakelutietä, Mäkinen sanoo viitaten SEKin isoihin kansainvälisiin asiakkuuksiin.

Ensimmäisten rekrytointien joukossa oli PHS:n strategiajohtaja Tommi Laiho, joka tuo johtoryhmään suunnittelijoiden näkemystä tittelillä suunnittelujohtaja. Hän vastaa myös jatkossa SEKin luovista rekrytoinneista. Toistaiseksi hän on kutsunut vahvuuteen ex-PHS-copywriterin Jani Tynnilän.

- Jani on varmasti Suomen vähiten tunnettu huippucopy, jonka kynästä syntyivät säännöllisesti ne PHS:n toiseksi parhaat mainokset.

"Yritämme eniten"

Tynnilän ja Laihon lisäksi SEKin riveihin ovat astumassa Pointerissa vaikuttanut jakelutie-ekspertti, AD Juhamatti Murtomäki, Northissa kansainvälistä markkinointia tehnyt Mikko Kaivo-oja sekä Contran copywriter Eeva Halme. Lisäksi yksi suunnittelija ja yksi asiakkuusjohtaja kolkuttelevat ovella.

Toissa vuonna SEK yritti padota lahjakkuusvuotoaan pestaamalla riveihinsä isolla rahalla nimisuunnittelijoita ja strategiajohtajia. Laihon linja on toinen.

- Haluan tänne nuoria vielä tuntemattomia tyyppejä, joita pystymme kasvattamaan huippusuunnittelijoiksi. Olennaista on löytää oikeita henkilöitä oikeisiin asiakkuuksiin, tämä on kuitenkin pitkälti henkilöbisnestä.

Itse copywriter- ja plannertaustainen Laiho ei aio pitää suunnittelijoille suureellisia linjapuheita tai päällepäsmäröidä porukkansa tekemisiä.

- Mutta suunnitteluapua on halutessa tarjolla. Ja omalla tekemisellä pyrin näyttämään, että rimaa voi aina nostaa. Luovassa kulttuurissa tulee korostumaan avoimuus ja ideoinnin määrä. En voi luvata, että tulemme tekemään maailman parasta mainontaa, mutta sen voin luvata, että yritämme eniten.