Tasa-arvo nousi myös markkinoinnin keskiöön viimeistään viime vuonna. Fearless Girl -patsas villitsi, Finlayson in Naisen euro -kampanja sai satikutia ja #metoo johti suoranaiseen vallankumoukseen Hollywoodissa.

Sukupuolten välistä tasa-arvoa ei kuitenkaan vielä ole saavutettu markkinointialalla. Tästä haluaa muistuttaa myös SEK, joka järjestää kansainvälisenä naistenpäivänä alan ammattilaisille suunnatun Mad Women – naiset markkinointiviestinnän alalla -tilaisuuden.

"Arvot näkyvät teoissa. Haluamme, että koko toimialamme voi olla tässäkin asiassa edelläkävijä. Koemme, että tasa-arvon asia on isompi kuin yksi toimisto. Voimme yhdistää voimamme ja keskustella avoimesti", SEKin asiakkuusjohtaja Laura Mertano kertoo.

SEK kokeilee naistenpäivän tapahtumassaan open mic -konseptia. Kuka tahansa voi siis nousta lavalle ja nostaa keskusteluun näkökulmiaan tasa-arvosta. Mukana on muun muassa MTL:n Tarja Virmala, joka käsittelee liittoyhteistyössä toteutettua kyselytutkimusta seksuaalisesta häirinnästä.

SEK järjestää naistenpäivä-tempauksen nyt kolmatta kertaa. Viime vuonna tempaukseen liittyvä viestintä korosti palkkatasa-arvoa. Naistenpäivänä hankinnat SEKin Why join the navy when you can be a pirate -baarista maksoivat naisille 83 prosenttia todellisista hinnoista. Myöhemmin Finlayson toteutti näkyvän Naisen euro -kampanjan, johon tasa-arvovaltuutettu kuitenkin vaati muutoksia. Kampanja sai myös huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta.

"Meillä oli tiedossa, ettei se ole ihan lainmukaista. Se oli kuitenkin vain yksi päivä baarissa", Mertano sanoo.

Mertanon mukaan SEKin työntekijöistä noin puolet on naisia. Johtoryhmän seitsemästä jäsenestä kolme on naisia, mutta viidestä luovasta johtajasta vain yksi: äitiyslomalla tällä hetkellä oleva Suvi Lähde.

"Meilläkään ei ole valmista, vaan työtä tehdään edelleen. Meillä on kova tahtotila, että senioriteettiin saataisiin enemmän naisia. Se on kuitenkin luovan alan sydän", Mertano toteaa.

SEK kuuluu Grey-mainostoimistoketjuun, jonka Euroopan-toimistojen naiset kokoontuivat tammikuussa keskustelemaan alan tasa-arvosta. Verkostoitumisen tuloksena Greyn pohjoismaiset toimistot käynnistivät yhteisen naisten asemaa vahvistavan verkoston. SEKin lisäksi siihen kuuluvat Ingo, Uncle Grey ja SCPGrey.

"Kokoonnumme keskenämme kaksi kertaa vuodessa keskustelemaan. Tavoitteena on inspiroitua sekä ratkaista bisnes- ja luovia keissejä naisten kesken."

Euroopan Grey-toimistojen seminaarissa kävi myös ilmi, etteivät Pohjoismaat ole varsinkaan johtotehtävien tasa-arvossa muita edellä. Esimerkiksi Puolan, Englannin ja Italian toimistojen toimitusjohtajat ovat naisia. Monessa toimistossa on kuitenkin edelleen haasteena löytää ja houkutella luovia naistekijöitä.

"Siellä korostui, että asioista täytyy puhua ääneen. Ongelmat täytyy ensin tunnistaa ennen kuin ne voidaan ratkaista. Toimialan täytyy tehdä vielä paljon, jotta olisimme houkuttelevampia."

Mertano uskoo, että tasa-arvo on kuin digitalisaatio. Se etenee työyhteisöissä väistämättä. Toimistot ja muut työnantajat voivat edistää tasa-arvoa keskustelemalla, kouluttamalla ja myös voimaannuttamalla naisia.

"Naistenpäivä on vain yksi päivä. Se on tärkeää käyttää hyödyksi, mutta yksin se ei ratkaise mitään."