Alkoholi

Kaija Ahtela 21.2. 12:20

Selvitys: Helle vaikutti oluen myyntiin enemmän kuin lakimuutos

Eriika Ahopelto

Alkoholilain vaikutukset jäivät Päivittäistavarakaupan selvityksen mukaan odotettua vähäisemmiksi. Muutos näkyi lähinnä vahvojen lonkeroiden myynnissä.

Kuuma kesä kasvatti päivittäistavarakaupan alkoholin myyntiä enemmän kuin laki- tai veromuutokset. Näin arvioi Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto kaupan teettämän Taloustutkimuksen selvityksen pohjalta.

Hellekuukausien voima näkyy siinä, että viime vuoden touko- heinä- ja elokuussa alkoholimyynti päivittäistavarakaupassa kasvoi peräti 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Ilmojen vaikutusta korosti se, että kesäkuun viileillä keleillä oluen ja lonkeron myynti laski neljä prosenttia vertailujaksosta.

”Säällä oli poikkeuksellisen suuri vaikutus alkoholin vähittäismyyntiin vuonna 2018”, Luoto toteaa tiedotteessa.

Kansa ei toki litkinyt helteessä vain alkoholijuomia. Virvoitusjuomien myynti kasvoi viime kesänä 20 ja vesien myynti peräti 40 prosenttia.

Taloustutkimus selvitti alkoholilain muutoksen vaikutusta alkoholin ruokakauppamyyntiin. Viime vuonna voimaan tullut laki salli 5,5 prosenttia vahvojen alkoholijuomien myynnin ruokakaupoissa. Kaupasta saa nyt nelosolutta ja vahvoja lonkeroita.

Tutkimuksen mukaan suhteellisesti eniten kasvoi vahvojen long drink -juomien myynti. Veropolitiikka osin tuki tätä. Lonkeron vero nousi viisi, kun oluiden alkoholivero nousi 10,9 prosenttia viime vuonna.

Oluiden litramyynti jäi edellisvuotta pienemmäksi. Keskioluen ja siiderin myynti laski seitsemän prosenttia.

Keskiolut oli silti kansan suosikki. Sitä meni eniten. Kaupassa nelosoluen osuus jäi noin yhdeksään prosenttiin oluen myynnistä.

Vahvojen oluiden ja lonkeroiden myynnin salliminen ruokakaupoissa laski niiden hintoja. Nelosoluen hinta putosi Tilastokeskuksen syksyisen selvityksen mukaan seitsemän prosenttia.

Taloustutkimuksen seurannassa nelosoluen monipakkauksissa tarjoushinnat olivat jopa viidenneksen Alkon hintoja halvemmat. Suurimmillaan hintaero Alkon tuotteisiin verrattuna oli tarjouksissa 30 prosenttia.

Vahvojen lonkeroiden hinnoissa vastaavaa pudotusta ei nähty. Laskua oli noin prosentin verran.

Valtion viinaveron tuotto kasvoi joulukuusta 2017 marraskuulle 2018 arviolta kymmenkunta prosenttia. 2018 alkoholiverotuoton kasvuksi valtiovarainministeriö arvioi 150 miljoonaa euroa.

Alkoholin vähittäiskulutus eli Alkon ja päivittäistavarakaupan myynti sekä matkustajatuonti kasvoi Taloustutkimuksen selvityksen mukaan litroissa prosentin ja absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna puoli prosenttia 2018 edellisvuodesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö