Selvitykset

M&M 30.3.2017 09:35

Selvitys – näin blogit vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin

Markku Ruottinen
Blogit vaikuttavat tuoreen selvityksen perusteella kuluttajien ostopäätöksiin. Kuvituskuva.

Vaikuttajamarkkinoinnin yhteisö PING Helsinki ja markkinointiviestintäalan yritys Dagmar selvittivät maaliskuussa toteutetussa tutkimuksessa, kuinka suomalaiset kokevat blogit ja vaikuttajamarkkinoinnin.

Tutkimuksen perusteella suomalaiset lukevat blogeja ahkerasti. Niillä on myös vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Varsinkin nuorimmat lukijat luottavat bloggaajien suositteluun. Blogi voi vaikuttaa myös päätökseen jättää tuote ostamatta.

"Ilmiöt leviävät blogien kautta nopeasti ja vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää ymmärtää, miten ilmiöt syntyvät. Esimerkiksi ruokakokeiluihin ja -ostoksiin haetaan inspiraatiota blogeista", kertoo Aku Varamäki PING Helsingistä.

Varamäki korostaa, että bloggaaja- ja tubettajayhteisöistä on tullut uudenlaisia mediasuhteita, joita myös viestintä- ja markkinayksiköiden on tärkeä oppia vaalimaan.

Seuratuimpia aihepiirejä blogeissa ovat ruoka ja leivonta, terveys ja hyvinvointi, liikunta ja fitness, matkailu, lifestyle, politiikka ja yhteiskunnalliset asiat.

Eniten blogit ovat vaikuttaneet tutkimuksen perusteella ostopäätöksiin kosmetiikassa. Jopa 41 prosenttiaa 15–29-vuotiaista naisista kertoo saaneensa blogeista vahvistusta ostopäätökselleen. Myös elintarvike- ja vaateostoksiin blogeilla on vaikutusta.

Joka kolmas suomalainen kertoo saavansa blogeista uutta näkemystä, ajateltavaa ja inspiraatiota. Blogit vaikuttavat vahvimmin nuorimpiin lukijoihin, mutta niistä on tullut kaikenikäisten media.

Tutkimusaineiston mukaan joka kolmas suomalainen lukee blogeja vähintään kerran viikossa. 25–34 -vuotiaista lähes puolet lukee blogeja viikoittain. Naiset lukevat blogeja hieman miehiä ahkerammin. YouTubea seuraa viikoittain 41 prosenttia 25–34-vuotiaista vastaajista ja 21 prosenttia kaikista vastaajista.

Dagmarin toteuttamaan tutkimukseen osallistui 557 iältään 15–65 vastaajaa. Tulokset kokonaisuudessaan esitellään PING Helsinki Business Festivaaleilla 28.4.2017 Clarion-hotellissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö