Nokia on Suomen arvokkain brändi, kertoo brittiläinen brändien arvoa tutkiva Brand Finance. Yhtiö arvioi Nokian brändin arvoksi 7,1 miljardia euroa, nousua on tapahtunut vuoden aikana 63 prosenttia.

Nokian brändin arvo on ollut huipussaan vuonna 2008. Silloin brändillä oli arvoa 22 miljardia euroa, ja se oli maailman yhdeksänneksi arvokkain.

Kone piti paikkansa listauksessa, sillä hissiyhtiöllä oli myös vuosi sitten Suomen toiseksi arvokkain brändi.

Kesko ja Elisa vaihtoivat sijoituksia keskenään. Elisan brändin arvo nousi 3 prosenttia, kun taas Keskon brändin arvo laski 7 prosenttia.

Listauksen yksi suurimmista nousijoista on energiayhtiö Fortum, jonka brändin arvo nousi 28 prosenttia 0,7 miljardiin euroon. Syitä brändin arvon nousuun ovat muun muassa investoinnit.

Alla listaus Suomen arvokkaimmista brändeistä.

Sijoitus

Brändi

Arvo mrd. €

1.

Nokia

7,1

2.

Kone

1,5

3.

Elisa

0,9

4.

Kesko

0,8

5.

Stora Enso

0,8

6.

If

0,8

7.

Fortum

0,7

8.

Valio

0,7

9.

Neste

0,5

10.

Pohjola Pankki

0,4