Mainonta

M&M 7.9.2017 10:50 päivitetty 7.9.2017 10:51

Selvitys: Suomessa mainonnan esto-ohjelmia käytetään eniten tietokoneilla

Colourbox

IAB:n selvityksen mukaan Suomessa 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy mainonnan esto-ohjelmien hampaisiin.

IAB Finlandin tekemä selvitys osoittaa, että kaikki päätelaitteet huomioituina keskimäärin 8,1 prosenttia mainosnäytöistä päätyy esto-ohjelmien blokkaamaksi.

15,6 prosenttia mainosnäytöistä blokattiin tietokoneilla. Mobiililaitteissa osuus oli 2 prosenttia ja tablettilaitteilla 1,7 prosenttia. Mainonnaneston määrä on pysynyt IAB:n 2016 tehdyn kyselyn tasolla.

IAB Finlandin mukaan selvityksen tulokset noudattavat kansainvälisten selvitysten tuloksia. Suomessa aktiivisimpia mainonnan esto-ohjelmien käyttäjiä löytyy nuorten miesten suosimilta sivustoilta.

IAB Finland selvitti suomalaisilta julkaisijoilta mainonnanesto-ohjelmien käytön laajuutta kesän 2017 aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 12 mediataloa.

Kyselyyn vastanneista julkaisijoista 80 prosenttia kertoi mitanneensa mainonnanesto-ohjelmien käytön määrää omilla sivustoillaan satunnaisesti ja 75 prosenttia seuraavansa kehitystä jatkuvasti. Päätelaitteista tarkimmin seurattuja ovat perinteiset tietokoneet. Yli puolet vastaajista oli mitannut esto-ohjelmien käyttöä myös mobiililaitteilla.

Kotimaiset julkaisijat ovat olleet aktiivisia selvittämään eri mahdollisuuksia mainonnanesto-ohjelmien käytön vähentämiseksi. Käytännössä esimerkiksi esto-ohjelmia käyttävien pääsyn estämistä sisällön pariin ei ole kuitenkaan toteutettu yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö