Huipputapaaminen

Ossi Kurki-Suonio 9.8. 12:43

Selvitys: Trump-Putin-tapaamisen medianäkyvyyden arvo Helsingille 3,2 miljardia euroa

Kimmo Brandt
Finlandia-talo toimi lehdistökeskuksena ulkomaisille toimittajille Helsinki2018-huipputapaamisen aikana.

"Tämän mittaluokan näkyvyyttä ei voi ostaa rahalla", Helsingin pormestari Jan Vapaavuori toteaa.

Yhdysvaltain ja Venäjän presidenttien tapaamista Helsingissä seurattiin verkossa kaikkiaan yli 300 000 verkkoartikkelilla. Näkyvyyden arvo oli Helsingille 3,2 miljardia euroa, selviää ulkoministeriön ja Helsingin kaupungin teettämissä medianäkyvyys- ja verkostoanalyyseistä.

"Tämän mittaluokan näkyvyyttä ei voi ostaa rahalla. Helsingin tehtävä oli mahdollistaa kokoukselle parhaat mahdolliset puitteet ja tässä onnistuimme hyvin. Myönteinen näkyvyys vahvistaa Helsingin mainetta toimivana matkailukohteena, mutta myös kongressi- ja kokouskaupunkina", arvioi Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.).

Seurantajaksolla 2.–20.7. kansainvälisiä digitaalisen uutismedian artikkeleita kertyi yhteensä yli 343 000 kappaletta ja niiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus on 342 miljardia näyttökertaa. Huomattavasti eniten artikkeleita julkaistiin Yhdysvalloissa, sitten Venäjällä ja Isossa-Britanniassa.

Suurin osa verkkoartikkeleista keskittyi tapaamisesta kertomiseen. Helsinki ja Suomi mainittiin tapahtumapaikkana joko neutraaliin tai positiiviseen sävyyn. Osassa avattiin kuitenkin tapaamisen isäntämaata ja kaupunkia hieman enemmän.

Tapaamiseen liittyvissä keskusteluissa Suomi kuvataan liberaalina, kehittyneenä ja edistyksellisenä maana sekä eräänlaisena peilinä oman maan (Yhdysvallat, Venäjä) kehityksenkulkuun liittyen.

Näkyvyyttä saivat erityisesti Helsingin Sanomien kampanja, mielenosoitukset sekä kokouksen inspiroima olut. Mediakeskuksena toimineesta Finlandia-talosta kirjoitettiin myös lukuisa määrä ylistäviä artikkeleita.

"Maakuvatyön näkökulmasta hyöty positiivisesta vierailukokemuksesta näkyy usein vasta pidemmällä aikavälillä. Välittömän näkyvyyden kannalta tilaisuus sekä ennen kaikkea suurten mediavaikuttajien lukuisat ylistävät viestit Suomesta nousevat kyllä erikoistapaukseksi", kertoo maakuvayksikön päällikkö Petra Theman ulkoministeriöstä.

Verrattuna kesäkuun vertailujaksoon, Suomeen liittyvien viestien määrä kasvoi englanninkielisessä keskustelussa seitsenkertaiseksi ja venäjänkielisessä keskustelussa viisinkertaiseksi kokouksen aikana. Positiivista oli myös niiden uusien käyttäjien määrä, joka keskusteluun osallistui.

Sosiaalisessa mediassa seuranta-ajalla 26.6.–17.7. löytyi käytetyimmillä kymmenellä kielellä 404 546 osumaa, joissa mainittiin Trump, Putin sekä Suomi tai Helsinki.

Kärkipäivänä 16. heinäkuuta löytyi 85 700 some-osumaa näillä hakusanoilla. Sosiaalisen median osumien potentiaalinen tavoittavuus on yli 17 miljardia henkilöä. Tästä Facebookin osuus oli 9,4 miljardia ja Twitterin 7,6 miljardia.

Analyysit toteuttivat Sometrik ja Meltwater.