Bloombergin tekemä laaja katsaus paljastaa, kuinka paine uskollisten asiakkaiden määrän maksimoimiseksi on johtanut siihen, että YouTube ei ole puuttunut aktiivisesti alustalla leviäviin sopimattomiin sisältöihin. Tämä on johtanut jännitteisiin myös henkilöstön keskuudessa.

Vuosi sitten YouTuben toimitusjohtaja Susan Wojcicki nousi lavalle Austinissa South by Southwest konferenssissa puolustamaan yhtiötään.

Takana oli ollut taas yksi kohu, jossa YouTubessa esitetyssä klipissä oli väitetty Floridan kouluammuskelun uhrien olleen näyttelijöitä.

Hänen yhtiönsä, jonka myyntitulot nousevat 16 miljardiin dollariin vuodessa, on ollut kritiikin kohteena tämän tästä.

Samalla kun televisioyhtiöt kamppailevat kannattavuutensa kanssa, Wojcicki vertasikin kanavaansa kirjastoon eikä televisioon. "Kirjastojenkin ympärillä on ollut kohuja tämän tästä", hän sanoi.

YouTuben ympärillä velloneet kohut ovat liittyneet muun muassa lasten rokotusten vastaisiin kampanjoihin ja demokraattien presidenttiehdokkaana USA:n presidentinvaaleissa olleen Hillary Clinton in leimaamiseen satanistiksi tavalla, joka on nostanut esiin vaatimuksia yhtiön ja muidenkin teknologiayhtiöiden tiukempaan sääntelyyn.

Ja toisin kuin kirjastot, joissa on tarkka kontrolli sisällöstä, YouTube on monien mielestä alusta, jossa kaikenlainen roskasisältö kukoistaa.

Yhtiön sisälläkin on jo vuosia ollut jännitteitä. Yhtiön johtoajatus on jo pitkään ollut "sitouttaminen" eli hankkia mahdollisimman monia ja mahdollisimman uskollisia asiakkaita. Tätä ei haluta riskeerata puuttumalla sisältöön.

"Hän ei ikinä riskeeraisi suuruutta", sanoo yhtiössä ollut työntekijä Wojcickista. Henkilöstön edustaja haluaa monen haastateltavan tapaan pysyä nimettömänä Bloombergin haastattelussa.

Blomberg pyysi myös pääjohtajan haastattelua, mutta siitä kieltäydyttiin. Sen sijaan yhtiön tuotejohtaja Neal Mohan kertoi New York Timesille, että YouTube on "tehnyt suuria harppauksia" sopimattoman sisällön karsinnan tiellä.

YouTuben tiedottaja puolestaan huomauttaa, että pääjohtaja ei tunnista suuntaa, jonka mukaan vain asiakkaiden mahdollisimman suuri sitouttaminen olisi merkittävää. Päin vastoin yhtiö on vuosittain tehnyt paljon ponnisteluja sen eteen, että sisältöön liittyvät ongelmat ratkaistaisiin.

Silti useita yhtiön entisiä työntekijöitä on tullut esiin todistamaan päinvastaista. Entinen johtaja Patrick Copeland huomasi pienen tyttärensä katsovan pornoklippiä, jonka otsikkona oli Lumikki.

"Jos joku aikuinen katsoisi tällaista sisältöä työpaikallaan, hän saisi pelkästä katselusta potkut. Uskomatonta!", hän puuskahti.

Monet näkevät, että yhtiön intohimoinen tavoite, "miljardi tuntia sisältöä kulutetaan päivittäin", selittää haluttomuutta puuttua liiaksi sisältöön. Tavoite saavutettiin 2016.

YouTube kertoo tehneensä useita järjestelmiä, joilla arveluttava sisältö ei nouse suositeltujen videoiden listalle. Videoiden alla voi olla myös viittaus, niin sanottu "harmaa laatikko", joka johtaa Wikipedian sivulle ja jossa asiasta kerrotaan puolueettomasti.

Nämäkään argumentit ja vakuuttelut eivät ole saaneet arvostelijoita vakuuttuneeksi yhtiön vilpittömyydestä rajoittaa videoiden katselua maksimitulojen sijasta.