Kissavideot ja esimerkiksi kaikenlaiset musiikkipätkät ovat hyvin suosittuja Googlen omistamassa YouTube-palvelussa.

Silti Pew Researchin kuluvana kesänä Yhdysvalloissa tekemä selvitys kertoo, että valtaosa kanavan käyttäjistä etsii sieltä hyötytietoa. Noin puolet YouTube-käyttäjistä sanoo, että foorumi on erittäin tärkeä auttamaan heitä selvittämään, miten tehdä asioita, joita he eivät ole koskaan aiemmin tehneet.

Vastaajien osuus edustaa noin 35 prosenttia aikuisista yhdysvaltalaisista.

Noin joka viides YouTuben käyttäjä sanoo, että palvelu auttaa heitä ymmärtämään, mitä maailmassa tapahtuu.

Tuloksista selviää myös, että YouTubella on keskeinen rooli lasten elämässä. 81 prosenttia 11-vuotiaiden tai sitä nuorempien lasten vanhemmista kertoo, että he antavat lasten katsella videoita. 34 prosenttia vanhemmista sanoo, että heidän lapsensa katselevat sisältöä säännöllisesti.

YouTube kuitenkin painottaa, ettei varsinainen alusta ole tarkoitettu alle 13-vuotiaille ja että sivusto tarjoaa YouTube Kids -vaihtoehdon lapsille.

Vaikka monet käyttäjät katsovat videoita ymmärtääkseen maailmaa ja oppiakseen uusia asioita, suurimmalla osalla on tullut kielteisiä kokemuksia. Noin kaksi kolmasosaa käyttäjistä (64 %) kertoo kohdanneensa ainakin toisinaan videoita, jotka näyttävät selvästi väärennetyiltä tai valheellisilta.

Yhteensä 60 prosenttia ovat nähneet videoita, joissa ihmiset tekevät vaarallisia tai huolestuttavia asioita.

Lähes saman määrä vanhemmista (61 %) kertoo, että heidän lapsensa ovat nähneet videoita, jotka eivät sovi lapsikatsojille.

Tutkimuksessa osoitetaan myös, että sivuston suosituksilla on merkittävä rooli käyttäjien kulutustottumuksissa. Noin 81 prosenttia YouTuben käyttäjistä sanoo ainakin joskus katselevansa videoita, joita alusta ehdottaa seuraavaksi. 15 prosenttia tekee näin säännöllisesti.

Pew Research tutki 4 600 yhdysvaltalaisen aikuisen YouTube-käyttäytymistä tämän vuoden touko–kesäkuussa.