Seta-järjestö kannustaa tämän vuoden Mediataitoviikon kampanjassaan nuoria ja aikuisia kiinnittämään huomiota sukupuolta, seksuaalista suuntautumista, perheitä ja ihmissuhteita koskeviin normeihin, jotka näkyvät mediassa ja mediateksteissä.

Setan nuorisotyön koordinaattorin Heta Höltän mukaan mediassa näkyy yhä oletus siitä, että ihmiset ovat heteroita ja sukupuoli on kaksijakoinen kysymys. Myös tietty perhemalli istuu tiukassa.

"Kyllähän ne normit ovat aika voimissaan mediassa, vaikka todella hyviäkin juttuja tehdään. Kirjoitetaan esimerkiksi, että tytöt ihastuvat aina poikiin ja pojat aina tyttöihin", selittää Hölttä M&M:lle.

Höltän mukaan nuoria halutaan opettaa lukemaan mediatekstejä tietoisina näistä normeista, koska normit muokkaavat käsityksiä siitä, millaisia ihmiset ovat ja millaisia heidän tulisi olla. Samalla normeihin sopimattomat kokemukset voivat jäädä piiloon ja aiheuttaa ulkopuolisuuden kokemuksia.

Normien tunnistamisen välineeksi Seta on julkaissut Normipyöritys-laudan, jonka avulla mediassa, oppikirjoissa ja muussa viestinnässä esitettyjä stereotypioita voidaan tarkastella pelillistämisen kautta. Höltän mukaan lauta on suunnattu pääasiassa yläasteikäisille ja sitä vanhemmille nuorille.

Osana Mediataitoviikkoa Seta järjestää myös maanantai-iltana Nuoret normipyörityksessä -keskustelutilaisuuden Helsingissä Kirjasto 10:ssä.

Monimuotoisuuden esittäminen on noussut keskusteluihin myös markkinointiviestinnän kentällä. Miten mediateksteissä ja mediamainonnassa voitaisiin esittää sukupuolirooleja tai ihmissuhteita niin, että ne eivät uusintaisi perinteisiä normeja?

Höltän mukaan on hyvä miettiä, onko esimerkiksi kuvasto stereotyyppistä.

"Jos tekee mainoksen, jossa on homopari, voisi miettiä, miten siinä voi rikkoa stereotypioita ja tuoda esiin toisenlaisia näkökulmia."

Seta on aiemmin laatinut oppaan toimittajille sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä kirjoittamiseen. Hölttä vinkkaa, että samat neuvot voivat soveltua myös markkinoinnin suunnitteluun. Visuaalisen viestinnän tekijöitä hän neuvoo tutustumaan STT:n eettisiin kuvankäytön ohjeisiin.

Mediakasvatuksen teemaviikkoa Mediataitoviikkoa vietetään tällä viikolla. Muita esillä olevia teemoja ovat vihapuhe sosiaalisessa mediassa ja luotettavan tiedon tunnistaminen.