Maailman merkittävin markkinointialan kilpailu Cannes Lions on julkistanut ensimmäisen shortlistansa. Tasa-arvoa edistäviin kampanjoihin keskittyvän Glass-kategorian finalistien joukossa on Plan Suomelle suunniteltu Sheboard. Sheboard-sovelluksen tavoitteena on muuttaa tyttöihin liittyvää keskustelua ja puhetapaa.

Viime marraskuussa järjestetyssä Slushissa lanseerattu Sheboard nappasi Vuoden Huiput -kisassa Nuoret luovat -hopeaa. Hankkeen luovana suunnittelijan on toiminut Hasan & Partnersin Katariina Harteela, joka esittelee projektin Cannes Lions -tuomaristolle festivaaleilla paikan päällä. Hän kommentoi, että shortlist-paikka tuntuu epätodelliselta.

"Sehän on nuorelle suunnittelijalle mieletön tunnustus ja upea juttu. Minulle kampanjan hienous on siinä, että yllättävän kontekstin kautta saadaan ihmiset oivaltamaan heidän omia käyttäytymismallejaan ja miettimään niiden vaikutusta. Tuskin kovin moni on lukenut Sheboardista ilman, että edes hetkeksi pysähtyy miettimään puhuuko itse tytöille ja pojille eri tavalla", Harteela kertoo.

Harteela on mukana Cannesissa myös Young Lions -kisan Print-kategoriassa yhdessä Vesa Markonsaaren kanssa. Harteela uskoo, että kisakiireet vähentävät presentoinnin jännitystä.

"Presentointi tietenkin jännittää, mutta samalla se on tosi hieno tilaisuus", Harteela sanoo.

Sheboard-näppäimistösovelluksen kehityskumppanina on ollut Samsung Electronics Nordic. Kun sovelluksen ladannut alkaa kirjoittaa mihin tahansa älypuhelimen sovellukseen esimerkiksi lausetta tytöt ovat, Sheboard ehdottaa voimaannuttavia sanoja ja lauseita. Sheboard-yhteistyössä on ollut mukana myös Into-Digital.

Sovelluksessa käytettäviä voimalauseita on kerätty eri-ikäisiltä naisilta ja tytöiltä. Mukana ovat muun muassa Maria Veitola, Rita Kostama, Minna Parikka, Maryam Razavi ja Lenita Airisto. Lisäksi kehitystyöhön osallistuivat Planin lastenhallituksen tytöt.

Glass-kategorian finaalissa on mukana yhteensä 27 kampanjaa ympäri maailmaa, muun muassa Yhdysvalloista, Brasiliasta, Alankomaista, Intiasta, Etelä-Afrikasta ja Australiasta. Cannes Lionsin Glass-kategorian tuomaristossa on mukana myös Hasan & Partnersin osaomistaman mainostoimisto TBD :n perustaja ja luova johtaja Rafael Rizuto.