Kaurapohjainen Simpli-välipalajuoma pokkaa palkintoja Yhdysvalloissa. Juoma on Raision innovaatio, mutta sitä markkinoi Yhdysvalloissa kahden suomalaisen perustama yritys Oat Solutions .

Välipalajuoma on puolen vuoden sisällä voittanut kolme elintarvikealan palkintoa.

Viime joulukuussa BevNet palkitsi Simpli OatShaken parhaana smoothie-juomana. Tämän alkoholittomien juomien Oscarin on aiemmin saanut vain yksi eurooppalainen juoma, Red Bull. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kasvipohjainen juoma sai palkinnon.

Maaliskuussa juoma pokkasi National Restaurant Association -järjestön palkinnon tuoteinnovaatiosta. NRA on Yhdysvaltojen ravintola-alan suurin järjestö.

Kesäkuussa kahvinmakuinen Simpli OatShake nappasi hopeisen Sofi-palkinnon kylmien juomien sarjassa kahden muun tuotteen kanssa. Palkinnon jakava National Association for the Specialty Food Trade on alan merkittävä vähittäiskauppajärjestö.

Triplapalkinnot ovat hurja suoritus, sillä kaurajuomat lanseerattiin vasta maaliskuussa 2011. Palkinnoilla on suuri merkitys Yhdysvalloissa, sillä ne herättävät kaupan huomion. Palkittu juoma on helpompi saada kaupan hyllylle ja kuluttajille maistatuksiin.

Turusta Amerikkaan

Oat Solutions LLC:n perustivat pari vuotta sitten suomalaiset, lähes parikymmentä vuotta Yhdysvalloissa asuneet Helena Lumme ja Mika Manninen . Molemmilla on paljon kokemusta päivittäistavarakaupasta.

Lumme ja Manninen maistoivat Raision välipalajuomaa Suomessa. He tajusivat kasvipohjaisen, maidottoman, soijattoman ja vähägluteenisen juoman kaupalliset mahdollisuudet Yhdysvalloissa.

Simpli-brändin ilme on Lumpeen ja Mannisen luomus. Brändin ja juoman teollisoikeudet ovat kuitenkin Raision omaisuutta. Oat Solutions on Raision lisenssikumppani Pohjois-Amerikassa ja se vastaa siellä juoman myynnistä ja markkinoinnista.

Simpli-juomat valmistaa Raisio Turun-tehtaallaan. Samassa tehtaassa syntyvät myös Elovena-välipalajuomat. Juomat kulkevat konteissa valtameren yli Yhdysvaltoihin.

Raisio on myös rahoittanut Oat Solutionsin toimintaa. "Raisio on ikään kuin Oat Solutionsin teollinen bisnesenkeli", Raision toimitusjohtaja Matti Rihko kuvaa.

Luonnollisuus on myyntivaltti

Oat Solutions korostaa Simpli-juoman markkinoinnissa viljan suomalaista alkuperää ja täällä käytettäviä perinteisiä viljelymenetelmiä. Yksi myyntivaltti on se, ettei juomassa ole käytetty muuntogeenisiä raaka-aineita.

"Yhdysvalloissa geenimuuntelemattomuus on myyntivaltti. Kuluttaja on valmis maksamaan lisähintaa GMO-vapaasta tuotteesta", Matti Rihko kertoo. Geenimuunnellut eli GMO-lajikkeet ovat arkipäivää amerikkalaisessa maataloudessa.

Simpli-juomia myyvät monet luonnonmukaisesti tuotettuun ruokaan erikoistuneet kauppaketjut, joista suomalaisille tutuin lienee kalifornialainen Whole Foods . Simpli-juomien myyntipisteitä oli maaliskuun lopussa 1 200 yhteensä 38 osavaltiossa - eniten Kaliforniassa, Texasissa, Keski-Lännessä ja New Yorkissa.

Uutuuksien tunnetuksi tekemisessä tärkeitä ovat maistatukset. Tavoitteena on saada sadat tuhannet amerikkalaiset maistamaan juomaa kaupassa, minkä jälkeen tieto tuotteesta alkaisi levitä. Järeisiin mainoskampanjoihin ei Oat Solutionsin kaltaisella aloittelijalla ole varaa.

Yksi tuotteen kohderyhmä ovat lapset. Niinpä kaurajuomasta on myös koululaisten lounaspakkiin sopiva koko.

Raisio aikoo levittää välipalajuomaa Eurooppaan. Tarkka aikataulut, kohdemaat ja mahdolliset kumppanit ovat kuitenkin vielä auki. "Simpli on vasta raakile, mutta kiinnostava sellainen", Matti Rihko arvioi.