Huhtikuussa kaupunkivaltio Singaporen kansainvälisen lentokentän yhteydessä avautunut Jewel Changi -laajennus kätkee sisäänsä lähes 300 kauppaa ja maailman korkeimman sisävesiputouksen. Korkeutta ympyränmuotoisen rakennuksen keskellä sijaitsevalla The Rain Vortex -sisävesiputouksella on neljäkymmentä metriä.

Sisävesiputousta taas ympäröi neljäkerroksinen sisäsademetsä, jonka läpi kulkee niin sisäjuna kuin useita ylikulkusiltojakin. Saavuttaessa vahvasti ilmastoidusta ostoskeskuksesta sisäsademetsän alueelle tuntuu kuin olisi todella siirtynyt takaisin yhteen Singaporen lukuisista puistoista. Kostea ilma lyö yhtäkkiä päin kasvoja ja silmälasit menevät huuruun.

Teknisesti ottaen yli 135 000 neliömetrin Jewel Changi ei ole lentokenttäterminaali, vaikka se sijaitseekin yhden maailman vilkkaimman lentokentän yhteydessä. Kyseessä on ostoskeskus, johon pääsee ilman matkalippua ja matkustusasiakirjaa. Sen tiloista kuitenkin löytyy lähtöselvitystiskejä, joilla voi kirjautua lennolle ja johon voi jättää matkatavarat jopa 24 tuntia ennen lennon lähtöä.

Ostoskeskukseen on kuitenkin suora yhteys kaikista Changin lentokentän terminaaleista. Finnair lentää kerran päivässä suoran lennon Singaporeen ja esimerkiksi Finnairin käyttämästä terminaalista numero yksi on ilmastoitu kulkusilta suoraan sisäsademetsän äärelle. Muihin terminaaleihin taas pääsee lentokenttäjunalla, joka kulkee osittain sisävesiputouksen ja sademetsän läpi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Aivan ostoskeskuksen huipulta löytyy 14 000 neliömetrin kokoinen, kaiken ikäisille tarkoitettu sisäleikkipuisto, mikä koostuu verkoista. Verkkopuisto on ainoa maksullinen alue ostoskeskuksessa. Muutoin 1,7 miljardia Singaporen dollaria (noin 1,2 miljardia euroa) maksaneesta elämyksestä saa nauttia maksutta.

Vaikka ostoskeskus avattiinkin vasta vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä, vieraili siellä Singaporen suurimman sanomalehden The Straits Timesin mukaan yli 50 miljoonaa ihmistä jo viime vuoden lokakuun loppuun mennessä. Kansainväliset yritykset, joilla ei välttämättä ole edes myymälää ostoskeskuksessa ovatkin sponsoroineet innolla ostoskeskuksen eri alueita.

Brittiomisteinen pankki HSBC sponsoroi sisävesiputousta, jonka nimi on nyt HSBC Rain Vortex. Japanilainen kauneustuotteita valmistava Shisheido taas on maksanut käyttöoikeudesta sisäsademetsän nimeen, joka kantaa nimeä Shiseido Forest Valley. Ylimmässä kerroksessa sijaitseva verkkopuistoa taas kutsutaan kanadalaisen vakuutusyhtiö Manulifen mukaan Manulife Sky Netsiksi.

Singapore on hallinnut ykköspaikkaa monella maailman parhaita lentokenttiä vertailevalla listalla jo vuosikausia. Lentokentän yhteydessä sijaitseva ostoskeskus kuitenkin avaa loistavien julkisten liikenteen yhteyksien kautta lentokentän aluetta myös paikallisille, jotka eivät ole kaupungissa vain loma- tai läpikulkumatkalla.

Sen lisäksi moni muu matkustaja, allekirjoittaneen lisäksi näytti tulleen lentokentälle aikaisemmin ihan vain päästäkseen ihailemaan sisävesiputousta. Varsinkaan useammin matkustaville aikaisemmin lähteminen lentokentälle lentokenttäterminaalin takia tulisi tuskin normaalisti kysymykseenkään. Singaporen tapa luoda konsepti ostoskeskuksen ja lentokenttäterminaalin väliltä näyttää onnistuneen loistavasti, joten miljardi-investointi turismiin ja näkyvyyteen näyttää kannattaneen jo ensimmäisen tilikauden aikana.