Suomalaiset nimeävät mielellään yrityksiä ja liiketiloja englanninkielisillä nimillä.

Piilaaksossa ja Yhdysvalloissa taas nimetään yhä useammin firmoja pohjoismaisilla nimillä, eikä sekään haittaa jos sanassa on omituisia kirjaimia, kuten ä ja ö.

Erottuminen on haastavaa ja iso osa mahdollisista nimistä on varattu, joten yrityksiä neuvotaan hakemaan "harvinaisista kielistä" helposti lausuttavia nimiä juridisten ongelmien välttämiseksi.

Suomen kieli mainitaan usein esimerkkinä.

Menestyneintä mallia näyttää Häagen-Dazs -jäätelö. Perustajan mukaan se ikään kuin näyttää tanskalta, mutta sanat eivät merkitse mitään. Tuotteen menekki osoittautui niin kovaksi, että kilpailija päätyi lanseeraamaan Frusen glädje -jäätelön.

Pohjoismaiden ajatellaan edustavan puhtautta ja laatua, kuten norjalaiseksi brändätty kosmetiikkamerkki Neutrogena, joka kylläkin valmistetaan Yhdysvalloissa. Myös italialainen vaatemerkki Napapirji viittaa erehdyttävästi Pohjolaan. Norjalaisen Roald Amundsenin mukaan on nimetty jopa vodkamerkki, vaikka taustalla on tšekkiläinen yritys.

Amerikkalaisten mielestä eurooppalaisuus on eksoottista. Cornellin yliopiston tutkimuksessa belgialaiseksi schwartzwaldinkakuksi nimetty suklaatorttu myi 28 prosenttia enemmän ja sitä pidettiin makukokeissa 12 prosenttia parempana.

Piilaakson startupeista sangen suomalaiselta kuulostaa ainakin vertaisvuokra-autoja välittävä Turo. Yritys arvostetaan jo yli miljardiin dollariin.

Kahdeksan miljardin arvoinen Peloton-pyöräfirma mullistaa kuntoilua, vaikkakin sana tulee ranskankielestä.

Teknologiajätti Amazon osti langattomia lähiverkkoratkaisuja tarjoavan Eero-yrityksen 95 miljoonalla dollarilla viime huhtikuussa. Yritys sai nimensä maineikkaan arkkitehti Eero Saarisen kunniaksi.

Amerikkalaisia tekoäly-yrityksiä ovat 14 miljoonaa dollaria sijoittajilta kerännyt Avaamo, 52 miljoonan dollarin kierroksen tehnyt Sisu sekä juuriltaan suomalaisen, maineikkaan johtajatar Marissa Mayerin Lumi Labs.

Suomalaisen Sami Inkisen San Franciscoon perustama Virta Health aikoo parantaa kakkostyypin diabeteksen.

Piilaaksossa nautitaan Elossa ja Kyla-nimisiä kombucha-juomia, Taika-kahvia, Kukkula- ja Kynsi viiniä, Kiva sekä Raaka-nimistä suklaata ja Kasvi-proteiinijauhetta.

Kannabistuotteisiinkin suomenkieli on kirinyt, kuten Levätä CBD ja Flow Kana.

Aalto on yksityisyyteen panostava kiinteistövälittäjä ja Lumi myy yrityksille pakkaus- ja postituskuoria. Saipua myy käsintehtyjä pesutuotteita ja Fiksu tarjoaa markkinointipalveluita.

Vaateteollisuus suosii suomalaisnimiä. Rykä on suosittu naisten kenkämerkki ja 45 miljoonaa dollaria rahoitusta nostanut Vuori valmistaa laadukkaita urheiluvaatteita.

Perinteitäkin löytyy. Suomalaisten punavalkoinen Asko-logo tunnetaan harmi kyllä Yhdysvalloissa ruotsalaisena laatukodinkonemerkkinä. Askon aikoinaan hankkimaan Cylindaan viittaava "Swedish quality since 1950" -slogan on edelleen käytössä, vaikka pohjoismaisuudesta laitteissa ei ole enää tietoakaan.

Kivoja suomalaisia yritysnimiä voisivat olla vaikka nämä. Olkaa hyvät!

Talvi, Maku, Syys, Kaamos, Revontuli, Kangas, Sammal, Poro, Ruis, Koivu, Saaristo, Saimaa, Kova, Pelto, Maito, Aamu, Lounas, Nuku, Lepo, Nauru, Onni, Tosi, Aito, Usko, Toivo.