Viime viikon maanantaina Kauppalehdessä julkaistiin uutinen otsikolla: ”Alma Media suunnittelee Markkinointi&Mainonta-, Metallitekniikka- ja Tekniikan Historia -lehtien lakkautusta”. Uutinen oli pieni, mutta tämän median ja ehkä markkinointialankin kannalta sen merkitys on suuri.

Suomalaista markkinointia seuraavalla mediallamme on ollut mielenkiintoinen suhde alaan ja sen ihmisiin koko 26-vuotiaan historiansa ajan. Kuten eräs vanha lehdentekijä sanoi: ”Mömmöllä on outo historia. Ensimmäiset 13 vuotta se vihasi alaa ja seuraavat 13 vuotta ala vihasi sitä”.

Kuulostaa kärjistykseltä, mutta myös aika jännältä brändiltä.

Uutinen M&M:n lakkautuksen suunnittelusta herätti tunteita mediassa ja markkinointiviestinnässä. Journalistin päätoimittaja Maria Petterson twiittasi maanantaina tuoreeltaan näin: ”Todella ikäviä uutisia. @marmai on erittäin skarppi ja Suomen mediakentällä ainutlaatuinen lehti, jonka pieni toimitus on tahkonnut skuuppeja yksi toisensa perään. Myös kirittäjä koko muun Suomen markkinointi- ja media-aiheiselle #journalismi’lle.”

Markkinointiviestinnän alan nopeimpana reaktiona jäi mieleen, kun MTL:n sivuilla heti ­maanantaina julkaistiin blogiteksti otsikolla ”Markkinointi&Mainonta joutaakin lopettaa”. Tämä huvitti toimituksessa, sillä aiemmin tänä vuonna juttujemme taso on selvästi ollut riittävä, ja MTL ottanut ne omikseen.

Mutta niinhän se on: ajat muuttuvat.

Tulin Markkinointi & Mainonnan uutispäälliköksi vuoden 2019 alusta ja olemme pyrkineet uutisoimaan alan murroksesta intensiivisesti samalla itse muuttuen.

Uusimmassa numerossamme jatkamme edelleen uutisointia: toimittaja Ville Perttula kirjoittaa Reaktorin ­uuden bränditoimisto Reaktor Creativen perustamisesta päätekijöitä haastatellen. On helppoa todeta, että Reaktor Creative on yksi kiinnostavimmista avauksista Suomessa tänä vuonna. Reaktor Creative on myös selvä merkki siitä, että murroksen aikana markkinointiviestinnässä avautuu tilaa myös kokonaan uusille toimijoille.

”Murroksessa ­avautuu tilaa ­uusille toimijoille.”

Alma Talentin toimituksista vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi kertoo alussa mainitussa uutisessa, että markkinointi ja mainonta ovat Alma Talentille erittäin tärkeitä toimialoja, ja että niiden seuraamista ja analysointia on jatkossa tarkoitus vahvistaa Kauppalehdessä. Hyvä uutinen alalle!

Markkinointi & Mainonta on kirjoittanut brändinrakennuksen merkityksestä 26 vuotta. On ironista, että ­median murroksen ja koronan lisäksi sen tulevaisuus taitaa olla vaakalaudalla osaksi myös oman Mömmö-brändin takia. Arvostamme toimituksessa yhteydenottoja, joita uutisen myötä olemme saaneet. Niiden viesti oli, että markkinoinnista pitäisi uutisoida Suomessa suomeksi jatkossakin. Karu totuus alan oman median suhteen on: sitä ei saa, mitä ei tilaa.