Katuvaatemerkeille on tyypillistä tehdä yhteistyömallistoja. Helsinkiläinen Happy Hour Skateboards tunnetaan tässäkin kontekstissa rajoja rikkovista yhteistöitä, jotka saavat sekä skeittikulttuurista ja firman perustajien fiilistelyn kohteista parhaat puolet esiin.

Pari vuotta sitten julkaistiin skeittimallisto Tom of Finland -kuvastolla, ja se sai rohkeudestaan kiitosta maailmanlaajuisesti. Viime vuonna Happy Hour Skateboards toi markkinoille myös yhteistyössä Moomin Charactersin kanssa maailman ensimmäiset Muumi-skeittilaudat, joita himoittiin Japanissa asti.

Nyt Happy Hour julkaisee malliston muusikko J. Karjalaisen kanssa. Yhdessä Karjalaisen kanssa suunniteltuun mallistoon kuuluu skeittidekkien lisäksi myös vaatteita. Mallisto tulee pop up -hengessä myyntiin My Favorite Things -skeittikaupan verkkokauppaan jo perjantaina kello 18.00-20.00. Virallisesti mallisto lanseerataan lauantaina 16.5. verkkokaupoissa ympäri Suomen.

Kaikuja musiikin ja mainonnan maailmasta

Uusimmalla mallistolla on yhteys suomalaisen musiikin kaanonin lisäksi mainosmaailmaan, sillä sen grafiikat rakentuvat kolmen klassikkolevyn ympärille. Kuvituksina käytetään levynkansia albumeista J. Karjalainen & Mustat Lasit (1981), Doris (1985) ja Lännen-Jukka (2006).

Doris-tuotteissa on mukana poikkeuksellinen helmi, joka kiinnostaa skeittaajien lisäksi luultavasti myös muita J. Karjalaisen faneja. Doris-tuotteissa käytetään levynkansitaiteen lisäksi Kai Kujasalon kiertuepaitasuunnitelmaa, jota ei lopulta koskaan julkaistu.

Kujasalo ja Karjalainen työskentelivät yhdessä SEK:issä 1980-luvulla, kun Karjalaisen muusikonura alkoi saada tuulta alleen.

Pun intended -osuus on Lännen-Jukka-tuotteissa. Happy Hour Skateboards on tehnyt laudan ouija-laudasta.

Chicagolainen ouija-lauta 1920-luvulta kuuluu Lännen-Jukan kuvastoon. Happy Hourin tuotedesigniin on lisätty Karjalainen-memorabiliaa, sillä laudan taustakuvio on afrikkalaista tapettia laulaja-lauluntekijän Keltaisesta talosta.

Mustat lasit -grafiikka puolestaan on reprottu Kujasalon alkuperäistyöstä, joka koristaa Karjalaisen debyyttialbumin kantta.

Miten helsinkiläinen skeittifirma löysi

J. Karjalaisen ja Happy Hour Skateboardsin yhteistyö sai alkunsa skeittifirman fanikirjeestä Karjalaiselle lokakuussa 2018.

”Kahden aiemman yhteistyöprojektin jälkeen koimme, että uskallamme lähestyä tahoa, jonka kanssa yhteistyöstä olimme uskaltaneet vain haaveilla karaoke-iltoina. Tiesin että Karjalaisen perheessä on harrastettu skeittausta ja siksi luotin siihen, että J. tietäisi että skeittaajat ovat hyvien puolella", kertoo Happy Hour Skateboardsin tuotannosta ja jakelusta vastaava Oki Kalaoja.

"J. Karjalainen on mielestämme aikamme suurin suomalainen muusikko. Hänen musiikkinsa ja Kai Kujasalon kansitaide ovat kansallislahja, joka siirtyy levyhyllyissä sukupolvelta toiselle."

Kun kunnioitus oli molemminpuolista, yhteistyö alkoi hahmottua. Karjalainen tunnetaan amerikkalaisen kulttuurin arvostajana. Americanan rinnalle kelpaa kalifornialainen skeittikulttuuri.

“Olen aina diggaillut skeittareita, niiden stailia, dekkien designia ja kuteita. 70-luvulla käytiin Stokiksesta hakemassa jenkkiläisiä skeittipaitoja, Alvaa ja muita. Kun Happy Hour -jengi ehdotti yhteistyötä kanssani, siihen oli helppo suostua”, Karjalainen kommentoi.

”Skitta ja skede ovat samaa puuta, hyvää puuta”, Karjalainen sanoo.

Happy Hour Skateboardsilla uskottiin yhteistyöhön vasta, kun Karjalainen tuli tapaamiseen käärö tapettia ja spiritismilauta kainalossa, kommentoi perustaja Jarkko Poropudas.

”Oli ilo työskennellä näin legendaarisen ja mystisen muusikon kanssa”, Poropudas hehkuttaa.

Happy Hour Skateboardsin graafikko Mikko Kempas puolestaan oli innoissaan mahdollisuudesta työstää Kai Kujasalon klassisia grafiikoita.

Uusia tuotteita voi hyvin pitää kunnianosoituksena suomalaisen musiikin klassikkokuvastolle.

“Itselle niiden ajaton nerokkuus on vain kasvanut vuosien myötä. Niissä on samanlaista lennokkuutta ja intuitiivista otetta, mitä itsekin pyrin käyttämään suunnitteluprosessissani. Näissä grafiikoissa annoimme töiden olla pitkälti alkuperäisessä asussaan, ja suurin työ oli sommitella materiaali lautoihin ja vaatteisiin sopivaan muotoon”, Kempas sanoo.