Mainonnan eettisyys

M&M 11.7.2016 10:06 päivitetty 15.9.2016 15:22

Sketsihahmolla ei voi perustella seksuaalista häirintää – Helenin mainos sai huomautuksen

Kuvakaappaus Helenin YouTube-videosta Episode 3: Sexual harassment, jossa seikkailee fiktiivinen hahmo Yrjö Uusivirta.

Mainonnan eettinen neuvosto totesi Helenin mainosvideon ja siihen liittyvän sosiaalisen median markkinoinnin olevan hyvän tavan vastaisia.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen sähköyhtiö Helenin videosta Episode 3: Sexual harassment, jossa seikkailee fiktiivinen hahmo Yrjö Uusivirta.

Neuvosto sai lausuntopyynnön yksityishenkilöltä, jonka mielestä Helenin mainos perustuu seksuaalisen häirinnän normalisointiin. Valittaja pitää lisäksi viittausta maksullisiin naisiin kyseenalaisena.

Valituksen kohteena olevassa mainoksessa Yrjö Uusivirta käyttäytyy sopimattomasti toista työntekijää kohtaan. Tilannetta käsitellään kahdeksan minuutin videolla, jota on esitetty YouTubessa ja Helenin Facebook-sivuilla.

Kampanjan aikana Helenin Facebook-sivuilla julkaistiin lisäksi Uusivirran vapputerveyhdys: ”Even at vappu people need electricity. That’s why I’m working. You know the beer tap, it doesn’t work without the electricity. You can’t pay for the beer or the booze or the women. It’s all with electricity nowadays. Think about it.”

Vapputervehdysvideokuvan alla on teksti: ”Yrjö is working on Vappu.” Sama teksti on myös  videon oikealla puolella ja sen lisäksi sivulla on teksti: “Did you know that Vappu is party for working girls and working boys? Are you workworkworking too? #yrjöuusivirta #yrjöshow”

Helen perustelee Uusivirran tekemisiä fiktiivisyydellä ja sisältömarkkinoinnilla. Videoissa ei myydä mitään tuotetta ja Uusivirta on selkeästi tunnistettavissa sketsihahmoksi.

"Hänen päätelmänsä asioista ovat vähintäänkin vinksallaan ja hän ymmärtää asioita väärin – ja katsoja ymmärtää tämän. Hahmossa nauretaan myös suomalaisen miehuuden ja erityisesti insinööriyden kliseille: Kysymyksessä on teknisesti orientoitunut, suoraviivainen hahmo, jonka ihmissuhde- ja elämäntaitotaidot ovat puutteelliset. Taidot ovat niin puutteelliset, että jokainen ymmärtää, että hahmo ei käyttäydy hyväksyttävien normien mukaisesti", mainostaja toteaa lausumassaan.

Helenin mukaan jaksossa nimenomaan osoitetaan, että seksuaalinen häirintä on väärin ja tuomittavaa.

Mainonnan eettinen neuvosto oli tästä eri mieltä ja totesi mainoksen olevan hyvän tavan vastainen.

Neuvoston mukaan nainen esitetään mainoksessa sosiaalisesti ja kulttuurisesti alempiarvoisena kuin mies. Kyseisen mainoksen huumori ja liioittelu vahvistavat neuvoston mielestä tällaista vaikutelmaa.

"Mainosvideoissa nainen esitetään stereotyyppisenä häirinnän kohteena, maksullisena objektina ja sukupuolena, josta on helppoa ja yleisesti hyväksyttävää laskea leikkiä, kunhan asia esitetään humoristisesti. Mieshahmo, Yrjö Uusivirta, puolestaan esitetään hauskana miehenä, jonka käyttäytyminen tunnustetaan sopimattomaksi, mutta samalla sopimattomuutta vähätellään yliampuvan liioittelun ja huumorin keinoin", neuvosto toteaa.

Neuvoston mielestä sisältömarkkinointi on myös markkinointia, eikä anna erivapauksia hyvän tavan mukaiseen mainontaan.

"Videot on tehty ensisijaisesti markkinointitarkoituksessa, vaikka ne ovat viihdyttäviksi tarkoitettuja. Videot ovat mainostajan brändimainontaa", neuvosto linjaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö