Ateneumissa nähdään tänä keväänä tšekkiläisen abstraktin taiteen pioneerin, František Kupkan näyttely. Näyttelyn kumppanina toimii niin ikään tšekkiläinen automerkki Škoda.

Ateneum järjesti maaliskuussa Škoda-viikonlopun, jolloin näyttelyyn pääsi autonavaimia vilauttamalla.

Miten moni heilutti avaimia museon ovella, Ateneumin markkinointipäällikköSuvi Rusanen?

”Viikonlopun aikana museo keräsi vajaat 5 000 kävijää, josta osa oli Škodan kutsumia asiakkaita. Meidän päivittäinen kävijämäärämme vaihtelee viikonloppuisin tavallisesti 1 500 ja 3 000 kävijän välillä. Huippupäivinä museo on kerännyt 10 000 vierasta. Škodan tempaus kiinnosti kaikkia ikäryhmiä, mutta erityisesti lapsiperheitä ja miehiä. Viikonloppuna järjestettiin myös taidetyöpaja. Kupka on otettu hyvin vastaan.”

Mitä Ateneum tavoitteli tempauksella?

”Tempaus oli osa Škodan ja Ateneumin yhteistyökuvioita. Tämä oli Škodan toivoma tapa saada kontaktoitua mahdollisimman paljon heidän asiakkaitaan.”

Miksi Škoda valittiin näyttelyn kumppaniksi?

”Yhteistyö syntyi luontevasti, ja yhtymäkohtia oli useita. Taiteilijaa ja automerkkiä yhdistää tšekkiläisyys. Kupkaa inspiroi koneromantiikka ja mekaniikka, mikä sopii Škodan toimialaan hienosti. Yhteistyöhön kuuluu sidosryhmätapahtumia, avaintempaus, työpaja ja opastuksia. Yhteistyön arvoa en voi kertoa julkisuuteen.”

Miksi Ateneum hakee yhteistyökumppaneita?

”Kumppanuudet mahdollistavat osittain meidän toimintamme. Teemme kumppaneiden kanssa erityyppisiä lähtöjä. Esimerkiksi Veljekset von Wright -näyttelyyn teimme kumppanimme Korkeasaaren eläintarhan kanssa eläinfaktaa sisältäneen Bongaa eläimiä -polun. Helsingin ­Sanomien kanssa olemme järjestäneet perhepäiviä, opastuksia ja työpajoja. Ateneumin pääyhteistyökumppani tällä hetkellä on HOK-Elanto. Saamme rahoitusta Veikkauksen voittorahoista, mutta kumppanit tuovat olennaista tukea.”

Millä tavalla Ateneum markkinoi palveluitaan?

”Digitaaliset kanavat ovat meille tärkeitä. Pääkanaviamme ovat sosiaalinen media ja ulkomainonta, mutta teemme jonkin verran printtimainontaa. Kupkan näyttelyn yhteydessä olemme tehneet vaikuttajamarkkinointia. Järjestimme 15 vaikuttajalle tilaisuuden, jossa oli mukana muun muassa lifestyle-bloggaaja Jenni Rotonen.”

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonnassa 7/2019.