Sosiaalinen media

Sanna Pekkonen 2.5. 11:46

Snapchatin uudistus ei ottanut tuulta alleen – käyttäjämäärän kasvu jäi odotuksista

Colourbox

Somepalvelu aikoo uudistuksen takkuilusta huolimatta jatkaa valitsemallaan linjalla.

Somepalvelu Snapchatin käyttäjämäärä ja liikevaihto jäivät jälleen alkuvuonna analyytikkojen odotuksista.

Snapchatillä oli maaliskuun lopussa 191 miljoonaa päivittäin aktiivista käyttäjää, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Analyytikot kuitenkin odottivat käyttäjämäärän kasvavan 194 miljoonaan. Kasvuvauhti hidastui loppuvuodesta, jolloin Snapchatin käyttäjämäärä kasvoi Reutersin mukaan 18 prosenttia.

Snapchatin emoyhtiön Snapin liikevaihto kasvoi 230 miljoonaan dollariin vuodentakaisesta 150 miljoonasta dollarista, mutta analyytikot odottivat lähes 245 miljoonan dollarin liikevaihtoa. Yhtiö teki myös edelleen 386 miljoonan dollarin tappion.

Syynä alkuvuoden takkuilulle on pidetty Snapchatin uudistusta, jossa se erotti henkilökohtaiset viestit brändien, julkisuudenhenkilöiden ja mediatalojen videosta. Uudistus ei ole saanut kaikilta käyttäjiltä kiitosta. Snapin arvosta pyyhkiytyi reilu miljardi dollaria helmikuussa, kun somejulkkis Kylie Jenner twiittasi olevansa kyllästynyt palveluun.

EMarketerin analyytikko Debra Aho Williamson arvioi Reutersille, että Snapchatin uudistukset ovat saaneet niin käyttäjät kuin mainostajat tyytymättömäksi.

"Toisaalta Snapchatin käyttäjät ovat hyvin sitoutuneita, silllä he käyttävät sovellusta useita kertoja päivässä. Myös Snapchatin mainosformaatit kuuluvat alan luovimpiin toteutuksiin", Williamson sanoo.

Snapin toimitusjohtaja Evan Spiegel vakuutti tulosjulkistuksen yhteydessä, että yhtiö pitää kiinni tekemistään muutoksista.

Poikkeuksellinen tulos ei ole siinä mielessä, että Snap on toistuvasti jäänyt analyytikkojen asettamista odotuksista vuodentakaisen pörssilistautumisensa jälkeen. Snapin osake on nyt 12 dollarissa, kun sen listautumishinta oli 17 dollaria. Snapchat on pyrkinyt vastaamaan muun muassa Facebookin tuomaan kilpailuun tuomalla mainostajille uusia ominaisuuksia tarjolle palveluun.