Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 18.6. 10:24

SodaStream ja R-kioski aloittavat yhteistyön – "Erittäin iso ja pitkäjänteinen kokonaisuus"

Kimmo Haapala
Helsingissä Mannerheimintiellä sijaitseva SodaStream Kauppakeskus Forumin R-kioski on yksi kolmesta SodaStreamin tunnuksin brändätystä R-kioskista.

Kuplavesivalmistaja SodaStream laajentaa jakeluverkostoaan Suomessa.

SodaStream ja R-kioski ovat allekirjoittaneet monivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä SodaStream-hiilidioksidisylintereitä voi juhannusviikosta alkaen ostaa ja vaihtaa R-kioskin yli 500 myymälässä maanlaajuisesti.

SodaStream Suomen myyntijohtaja Teemu Jutila kertoo, että kyse on "erittäin isosta ja pitkäjänteisestä kokonaisuudesta". Ensivaiheessa, kuluvalla viikolla kolme R-kioskia brändätään, maalataan ja teipataan täysin SodaStreamin näköisiksi. Brändätyt kioskit sijaitsevat Kauppakeskus Forumissa Helsingissä sekä Jyväskylässä ja Tampereella.

Kaikkien Suomen R-kioskien ulkopuolelle sijoitettuihin digitalisiin ulkomainosnäyttöihin tulee lanseerauskampanjan yhteydessä myös Sodastreamin mainontaa. Brändin mainoksia näkyy myös kioskien roskakoreihin sijoitettavissa tarroissa sekä keskelle myymälää sijoitettavalla mainosalustalla. Yhteistyöhön lukeutuu Jutilan mukaan myös tv-mainontaa, mutta sen aika koittaa hieman myöhemmin.

"Tämä on upea mahdollisuus SodaStreamille, sillä pitkä yhteistyösopimus ja mahtava lanseerauskampanja R-kioskin kanssa takaavat todella laajan näkyvyyden ympäri maan", sanoo Teemu Jutila.

Tämän lisäksi SodaStream järjestää lanseerauksen kunniaksi tällä viikolla alkavan, neljä viikkoa kestävän kuittikilpailun.

"Kun asiakas ostaa SodaStream-hiilidioksidivaihdon R-kioskilta, hän saa omalla koodilla varustetun kuitin. R-kioskin kotisivuilta voi sitten käydä katsomassa, onko mahdollisesti voittanut jonkin palkinnon. Kilpailussa palkintoina ovat esimerkiksi vuoden vaihtohiilidioksidit sekä isompia laitepakkauksia", kertoo Teemu Jutila.

SodaStreamin mainontaa näkyy myös R-kioskien sisätiloissa.

 

SodaStream lanseeraa myös yhteistyössä R-kioskin kanssa digitaalisen keräilykortin. Kyse on R-kioskin omasta applikaatiosta, jonka kautta joka viidennen SodaStream-laitteen hiilidioksidivaihdon saa veloituksetta R-kioskilta.

"Mukana on myös painettu, pahvinen keräilykortti, mutta ajatuksemme on, että mahdollisimman moni käyttäisi tätä digitaalista keräilykorttia", kertoo Jutila.

R-kioskin kategoriapäällikkö Harri Saalasti kertoo kioskiketjun olevan todella innoissaan yhteistyöstä SodaStreamin kanssa.

"Uskomme, että myös asiakkaamme ovat tyytyväisiä helpottaessamme heidän arkeaan. Laajan kioskiketjumme ansiosta SodaStream-hiilioksidisylintereiden osto ja vaihto onnistuvat jatkossa entistä sujuvammin", Saalasti toteaa tiedotteessa.

SodaStream on vahvassa myötätuulessa Suomessa, sillä hiilihapotuslaitteiden myynti kasvoi vuonna 2018 16 prosenttia ja juomapullojen myynti 24 prosenttia edellisestä vuodesta.

"Uskon, että sopimus R-kioskin kanssa vauhdittaa tuntuvasti SodaStreamin hiilidioksidisylintereiden ja juomapullojen myyntiä Suomessa. Se, että sylintereitä on nyt yhä helpommin saatavilla, heijastuu varmasti myönteisesti myös laitemyyntiin", arvioi Teemu Jutila.

Jutila ei kerro tarkkaa kampanjabudjettia, mutta hän vahvistaa, että kyse on Sodastreamin mittapuulla merkittävästä panostuksesta.

"R-kioski on meille hyvin merkittävä jakelukanava. Puhutaan kuitenkin yli 550 myymälästä ympäri Suomen."

SodaStream-hiilihapotuslaitteella voi valmistaa kuplavettä ja virvoitusjuomia kotona hanavedestä. SodaStream on maailman johtava kuplavesivalmistaja, joka markkinoi hiilihapotuslaitteita, hiilidioksidia sekä virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitettuja virvoitusjuoma- ja makuvesitiivisteitä.

Virvoitusjuomajätti PepsiCo osti SodaStreamin viime kesänä 3,2 miljardin dollarin eli 2,8 miljardin euron kauppahinnalla.

R-kioski on osa Reitan Group -yhtiöön kuuluvaa Reitan Convenience -yhtiötä. Suomessa toimii valtakunnallisesti noin 550 R-kioskia, jotka ovat franchise-sopimuksen piirissä.

Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa, Lietuvos Spauda Liettuassa sekä uusimpana hankintana Baltian maissa toimiva Caffeine Roasters -kahvilaketju.

Vuonna 2017 Reitan Conveniencen liikevaihto oli 1,63 miljardia euroa ja myymälöiden lukumäärä oli 2 300. Vuonna 2017 Reitan Groupin liikevaihto oli 10,7 miljardia euroa ja henkilökuntaa sillä oli 37 000.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö