Toimistot

Ville Perttula 19.12.2018 14:10 päivitetty 20.12.2018 08:18

SOK pilkkoo Avidlyn tilin kolmeen osaan – SOK:n Lauri Toivonen: "Parissa vuodessa markkinointi on digitalisoitunut entistä enemmän"

Petteri Paalasmaa
"Yhteistyö on ollut tiivistä Avidlyn kanssa. Meillä on ollut avoin ja hyvä kumppanuussuhde", SOK:n Lauri Toivonen kertoo.

Markkinointitoimisto Avidly menetti SOK:n ulkoistussopimuksen. Menetys tekee Avidlyn liikevaihtoon 2 miljoonan euron loven.

Tarpeiden muutos oli suurin syy, joka johti markkinointitoimisto Avidlyn ja SOK:n sopimuksen päättymiseen, kommentoi SOK Median markkinointijohtaja Lauri Toivonen.

SOK ulkoisti kaksi vuotta sitten markkinoinnin tuotannon Avidlylle kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Tänään tulleen tiedon mukaan SOK ei aio jatkaa sopimusta toimiston kanssa.

Asiakkuuden menettäminen tekee Avidlyn tämän vuoden liikevaihtoon noin kahden miljoonan euron loven. Lisäksi asiakkuuden päättyminen johtaa yt-neuvotteluihin, jonka seurauksena enintään 35 henkilöä irtisanotaan, lomautetaan tai osa-aikaistetaan.

Toivosen mukaan SOK:n markkinoinnin tarpeet ovat muuttuneet kahdessa vuodessa paljon. Enää SOK:lla ei ollut tarvetta yhdelle markkinoinnin tuotannosta vastaavalle toimistolle.

"Aloitimme viisi vuotta sitten markkinointimme kehittämisohjelman. Osana ohjelmaa ulkoistimme markkinoinnin tuotannollisen tekemisen silloiselle Zeeland Familylle eli nykyiselle Avidlylle. Olemme tyytyväisiä siihen, miten pari vuotta on mennyt."

"Pari vuotta sitten olimme vielä poikkeuksellisen printtipainotteisia. Parissa vuodessa markkinointi on digitalisoitunut entistä enemmän ja muuttunut palveluluontoiseksi. Silloin teimme paljon esitteitä, nyt teemme palveluita ja dynaamisia sisältöjä", Toivonen kuvailee muutosta.

Toivosen mukaan tekeminen, josta Avidly vastasi, jaetaan nyt kolmen eri toimijan kesken. Toimijat on valittu kilpailutuksen kautta. Kilpailutuksen tulokset julkaistaan vuoden loppuun mennessä. Toivonen kertoo, että SOK on hakenut Suomessa toimivia toimistoja.

"Täytyy ottaa huomioon, että SOK:n kahden vuoden takaista tilannetta ei voi verrata SOK:n markkinoinnin nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Tekeminen, josta Avidly on vastannut, ei vastaa yksi yhteen meidän tulevaisuuden tarpeitamme. Tekeminen jaetaan kolmeen osaan, jotka ovat kaikki rahallisesti eriarvoisia", Toivonen jatkaa.

Avidly ei jää täysin pois SOK:n kelkasta, sillä toimisto vastaa SOK:n pakkaussuunnittelusta ja osasta markkinoinnin tuotantoa.

SOK ulkoisti markkinointinsa tuotannollisen tekemisen kaksi vuotta sitten. Toivonen kertoo, että tuolloin SOK:lla oli tarve päästä eroon omasta in-house-tuotannostaan ja keskittyä vain markkinoinnin suunnitteluun. Ulkoistuspäätöksen tavoitteena oli parantaa markkinoinnin vaikuttavuutta.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?