Brändien arvostus 2014

Henni Jääskeläinen 19.11.2014 19:24 päivitetty 4.2.2016 10:48

Sokos jätti Stockmannin taakseen

Sokos on jälleen Suomen arvostetuin tavaratalobrändi.

Suomen arvostetuin tavaratalobrändi on Sokos. Toiseksi arvostetuin on Stockmann ja kolmanneksi arvostetuin Anttila.

Tavaratalobrändien kolmen kärki on säilynyt ennallaan viime vuodesta.

Myös ruokakauppojen arvostus pysyi tänä vuonna samana kuin viime vuonna. Arvostetuin ruokakauppabrändi on Prisma. Toiseksi arvostetuin on S-market ja kolmanneksi arvostetuin K-citymarket.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2014 -tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin 1008 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen kesäkuussa 2014. Siihen vastasi 1006 henkilöä.

Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2014, jolloin selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 115 tuoteryhmässä. Varsinainen tutkimus toteutettiin kirjekyselynä.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta.

Arvostetuimmista brändeistä voi lukea myös Talentumin Summa-palvelusta. Rekisteröidy osoitteessa summa.talentum.fi. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö