Brändit

Ville Perttula 14.3. 09:04 päivitetty 14.3. 09:37

Solita laittoi tunnetta peliin brändiuudistuksessa – "Ilmeen pitää vastata sisäistä paloa"

Solitan uusi logo

Solitan uudessa brändi-ilmeessä näkyy yhtiön kasvu, Palmu-kauppa ja kansainvälisyys.

Suomalainen teknologia-, strategia- ja designyritys Solita uudisti ilmeensä. Solitan markkinointi- ja viestintäjohtaja Minna Pinola kertoo M&M:lle, että edellisestä uudistuksesta oli kolme vuotta aikaa ja yrityksen koko oli kasvanut.

Lisäksi Solita yhdistyi palvelumuotoiluyritys Palmun kanssa viime keväänä, kun Solita osti Palmun koko osakekannan. Palmun brändi ei kadonnut uudistuksen myötä, ja yritys toimii Solitan palvelumuotoilu- ja konsultointiyksikkönä yrityskaupan jälkeen.

Uudistuksessa Solita ja Palmu saivat uuden ja yhteisen logomerkin, värimaailman sekä typografian. Myös yhtiön verkkosivut uudistettiin.

"Uudistuminen oli tärkeää yrityksen, rekrytoinnin, työnantajamielikuvan ja asiakkaiden näkökulmasta. Meidän täytyy erottua. Ilmeen pitää vastata sisäistä paloa", Pinola sanoo.

Näkyvintä Solitan uudessa ilmeessä on täysin uusi logo, joka koostuu kolmesta pylvästä. Pylväät muodostavat s- ja p-kirjaimet. Pinolan mukaan nämä kuvaavat Solitaa ja Palmua. Uuden ilmeen loi Palmun visuaalinen suunnittelija Jyri Niemi.

”Rohkeasti yksinkertaistettu ja graafisesti voimakas logomerkki toimii identiteettimme kulmakivenä. Merkki paitsi yhdistää meitä yhteisönä, se myös tukee yhdenmukaista näkyvyyttä lukuisissa jalkautuksissa”, Niemi kertoo tiedotteessa.

Ilmettä on testattu myös kansainvälisillä asiakkailla.

Jyrki Niemi ja Minna Pinola

"Ilmeen elementtejä on käyty läpi. Kansainväliset asiakkaamme pitivät ilmeen selkeydestä ja logon muistettavuudesta."

Solitalla on asiakkaana esimerkiksi DNA, Fazer, Assa Abloy ja Amer Sports.

Pinola ei kommentoi uudistuksen kustannuksia. Kyse on Pinolan mukaan merkittävästä investoinnista.

Solita työllistää 650 digitaalisen työntekijää kuudessa toimistossa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Singaporessa.

Vuoden 2017 Solitan yhteenlaskettu pro forma -liikevaihto oli 76 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 Solitan liikevaihto oli 58,5 miljoonaa euroa. Palmun liikevaihto oli vuonna 2016 7,6 miljoonaa euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö