Mediamainontaan käytettiin vuonna 2019 yhteensä 1 259 miljoonaa euroa ja mainonnan määrä kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot. Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja.

Sosiaalisen median mainonta jatkoi vahvaa kasvuaan. Some- ja hakukonemainonnan kasvu veti koko mediamainonnan yhteenlasketun summan kasvuun, mutta ne eivät näy Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa.

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan laskettuna mediamainonta väheni vuonna 2019 yhteensä 1,1 prosenttia. Kantarin lukujen mukaan koko vuoden 2019 aikana edelliseen vuoteen verrattuna kasvoivat ulkomainonta (19,2 %), elokuvamainonta (14,4 %), radiomainonta (6,1 %) ja verkkomediamainonta (4,2 %). Mainonta väheni sanomalehdissä (-8,5 %), aikakauslehdissä (-6,5 %), televisiossa (-4,7 %) ja kaupunki- ja noutolehdissä (-4,0 %). Messumainonnan määrä pysyi miltei edellisvuoden tasolla.

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä on edelleen merkittävä 22 prosenttia (195 miljoonaa euroa). Muita suuria mainostajatoimialoja ovat autot (86 miljoonaa euroa) ja elintarvikkeet (75 miljoonaa euroa).

Merkkimainonnan osuus vuonna 2019 oli 62 prosenttia (545 miljoonaa euroa) ja luokitellun ilmoittelun 16 prosenttia (138 miljoonaa euroa).