Nimitykset

Sanna Pekkonen 12.3. 10:47

Somecon uusi toimitusjohtaja Maarit Niemelä: "Kaikella sisällöllä pitäisi olla tavoitteet"

Maarit Niemelän mukaan sisältömarkkinointia ei johdeta yrityksissä välttämättä lainkaan, ja sosiaalista mediaa hoidetaan muiden töiden ohella. Aito läsnäolo somessa on silloin mahdotonta.

Sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan erikoistunut Someco sai maaliskuun alussa uudeksi toimitusjohtajakseen Maarit Niemelän, kun yhtiön perustaja ja edellinen toimitusjohtaja Minna Valtari siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi. Valtari jatkaa Somecossa asiantuntijaroolissaan strategina.

Maarit Niemelä on ollut johtavana sisältöstrategina rakentamassa Somecon strategialiiketoimintaa, josta on muodostunut yksi yrityksen kivijaloista. Vuonna 2017 Somecon strategialiiketoiminta lähes kolminkertaistui, ja siitä haetaan kasvua myös tänä vuonna.

Niemelän mielestä brändit ja organisaatiot tarvitsevat tukea sisältöstrategian rakentamisessa verkkoon ja sosiaalisen mediaan.

"Kaikella sisällöllä pitäisi olla tavoitteet, jotka on johdettu bisnestavoitteista tai missiosta. Se on tärkeää, jotta mitään ei tehtäisi turhaan, vaan mietittäisiin, mitä tavoitteita milläkin sisällöllä edistetään ja miten sisältö hyödyttää kohdeyleisöä", sanoo Niemelä.

Sisältöjen merkitys kasvaa myös sosiaalisessa mediassa. Alkuvuonna esimerkiksi Facebook kertoi alkavansa suosia yhteisöllisyyttä rakentavia julkaisuja ihmisten uutisvirrassa. Niemelän mukaan toistaiseksi Facebookin lupailemilla muutoksilla ei ole ollut suurta vaikutusta yritystilien julkaisujen näkyvyyteen, mutta tilannetta seurataan koko ajan.

"Yrityksiltä edellytetään aitoa dialogia. Viimeistään nyt on huomattava, että viestintä ei voi olla vain yksisuuntaista", sanoo Niemelä.

Niemelän mukaan monen suomalaisen yrityksen sisältöstrategia voi kompastua jo organisaation rakenteelliseen tasoon. Sisältömarkkinointia ei välttämättä johdeta lainkaan, ja esimerkiksi sosiaalisen median sisällöistä huolehtiminen voi olla muutaman markkinointi-ihmisen harteilla muiden tehtävien ohella.

"Silloin ei ole mahdollistakaan olla sosiaalisessa mediassa aidosti läsnä", Niemelä sanoo.

Niemelän mielestä yrityksissä pitäisi miettiä tehtävien uudelleen resurssointia.

"On tehtävä fiksuja valintoja siitä, millaisia sisältöjä tehdään ja ollaanko mukana kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Vai valitaanko strategisesti tärkeimmät, jolloin saadaan keskitettyä resursseja niihin?"

Niemelä pitää hyvänä, että viestintä ja markkinointi ovat lähentyneet, koska sisältömarkkinoinnissa niiden kahden yhteispeliä tarvitaan.

Niemelä tuli Somecoon reilut pari vuotta sitten. Sitä ennen hän työskenteli sisältömarkkinoinnin tehtävissä Otavamedia Asiakasviestinnässä eli nykyisessä Otavamedia OMAssa.

Uutena toimitusjohtajana Niemelän prioriteettilistan kärjessä ovat rekrytoinnit. Somecon tiimin on tarkoitus kasvaa tämän vuoden aikana yli 20 asiantuntijaan. Niemelän mukaan haussa on sisältöstrategeja eli ihmisiä, jotka ymmärtävät sisältömarkkinoinnin päälle ja tuntevat koko markkinointiviestinnän paletin.

Somecon myyntikate kasvoi viime vuonna kolmanneksen edellisvuodesta 1,26 miljoonaan euroon. Yhtiön liikevoitto eli tulos ilman veroja oli 176 000 euroa eli 14 prosenttia myyntikatteesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö