Mikroblogipalvelu Twitter ei jatkossa julkaise lainkaan poliittista mainontaa. Asiasta tviittasi yhtiön toimitusjohtaja Jack Dorsey keskiviikkona. Kielto kattaa sekä ehdokkaiden vaalimainonnan että mielipidevaikuttamismainonnan.

”Poliittinen internetmainonta aiheuttaa aivan uusia haasteita kansalaiskeskustelulle: koneoppimiseen perustuva viestintä ja mikrokohdennus, tarkistamaton harhaanjohtava tieto ja deep fake -valesisällöt. Kaikki tapahtuu kasvavalla nopeudella, hienostuneisuudella ja pakahduttavalla laajuudella”, Dorsey sanoo.

Dorseyn mukaan on parasta keskittyä ongelman juureen ilman, että rahan ottaminen mutkistaa asioita. Tämä on tärkeää myös firman uskottavuuden kannalta.

Poliittinen mainonta on nyt pinnalla Yhdysvalloissa, kun vuoden kuluttua käytävien presidentinvaalien kamppailu on kiihtymässä. Facebook on joutunut viime viikkoina kovan arvostelun kohteeksi, sillä alustalla on julkaistu presidentti Donald Trumpin kampanjaa tukevaa, väitetysti valheellista vastustajiin kohdistuvaa mainontaa.

Alkuviikosta julkisuuteen tuli joidenkin Facebookin työntekijöiden laatima kirje, jossa arvosteltiin yhtiön käytäntöä sallia mitä paksuimmatkin poliittiset valesisällöt sananvapauden varjolla. Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg puolusti poliittista mainontaa myös henkilökohtaisesti, mikä sai osakseen kritiikkiä myös Dorseyltä.

Samoihin aikoihin Dorseyn ilmoituksen kanssa oli Facebookin tulosjulkistus, jonka aikana Zuckerberg toisti kantansa.

”Minusta ei ole oikein, että yksityiset yritykset sensuroivat poliittista mainontaa tai uutisia. Haluammeko me todella estää mainonnan tärkeissä poliittisissa kysymyksissä kuten ilmastonmuutoksessa tai naisten voimaantumisessa?”, Zuckerberg kysyi.

Firma julkaisi keskiviikkona kolmannen vuosineljänneksen lukunsa, joiden mukaan Facebookin mainosliikevaihto kasvoi vuoden takaisesta 28 prosenttia 17,4 miljardiin dollariin. Viivan alle jäi liki 6,1 miljardia dollaria, jossa on kasvua 19 prosenttia.

Vaalihäirintään kuten USA:n viime presidentinvaaleissa nähtyyn Venäjän informaatiovaikuttamiseen Facebook on luvannut puuttua jatkossakin.