Somemarkkinointi

M&M 28.9.2015 11:28 päivitetty 4.2.2016 10:59

Somemarkkinointiin käytetään tänä vuonna yli 25 miljardia - Facebookin ja Instagramin osuus lähes 65 %

Colourbox

Käyttäjämääriään kasvattavat Facebook ja Instagram keräävät yhä enemmän mainostajien rahoja. Twitter kärsii käyttäjämääränsä kasvun hidastumisesta, joka heijastuu suoraan markkinointipanostuksiin.

Tutkimusyhtiö eMarketerin tuoreen raportin mukaan yhtiöt, brändit ja mainostajat tulevat käyttämään 25,1 miljardia dollaria markkinointiin sosiaalisessa mediassa tänä vuonna. Huhtikuussa eMarketer arvioi somemarkkinointiin käytettävän 23,7 miljardia dollaria.

Suurin syy kasvuun on eMarketerin mukaan Facebookin ja Instagramin mainosliiketoiminta, jonka odotetaan kasvavan 42 prosenttia viime vuodesta.

Facebookin ja Instagramin osuus somemarkkinoinnin panostuksista nousee tänä vuonna lähes 65 prosenttiin eli noin 16,3 miljardiin dollariin.

EMarketerin mukaan Instagramin osuus Facebookin mainostuloista on noin 5 prosenttia eli 600 miljoonaa dollaria. Kuvapalvelu on tarjonnut promokuvien käyttöä kaikille mainostajille vasta muutaman kuukauden ajan, ja ensi vuonna Instagramin mainostulojen arvioidaan nousevan 1,5 miljardiin dollariin.

Maailmanlaajuisesti Facebookin kassaan odotetaan kilahtavan 12,80 dollaria mainostuloja jokaista käyttäjää kohden. Yhdysvalloissa mainostuloja kertyy 48,76 dollaria käyttäjää kohden, arvioi eMarketer.

Facebookin haaliessa yhä suurempaa osuutta somemarkkinoinnin panostuksista Twitterin osuus pienenee eMarketerin raportin mukaan.

Tänä vuonna Twitterin mainostulojen ennustetaan olevan vain hieman yli 2 miljardia dollaria. Kasvua viime vuodesta tulisi lähes 62 prosenttia, joka on hieman vähemmän kuin eMarketer ennuste huhtikuussa, joka oli 67 prosentin kasvu.

Twitterin osuus somemarkkinoinnin panostuksista tulisi olemaan lähes 8 prosenttia tänä vuonna.

EMarketerin mukaan Twitterin mainostulojen kasvun lasku johtuu käyttäjämäärän kasvun hidastumisesta. Maailmanlaajuisesti Twitter saa 7,75 dollaria mainostuloja jokaista käyttäjää kohden ja 24,48 dollaria jokaisesta amerikkalaisesta käyttäjästä.

EMarketerin tuoreesta raportista kertoo Adweek.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö