Sosiaalisen median toimisto MySome on solminut yrityskaupan, jolla se ostaa sometoimisto Siliän koko osakekannan. Kaupan myötä Siliän asiakkuudet ja osa työntekijöistä siirtyvät MySomelle.

”Yrityskauppa mahdollistaa Siliän työntekijöille kasvun urallaan. Pystymme tarjoamaan heille vaativampia työtehtäviä, kuten tiiminvetäjien rooleja. Meillä on MySomella aika nuorta ja nälkäistä porukkaa ja vahva kasvunhalu”, toimitusjohtaja Jenni Kynnös sanoo.

Kahdeksan henkeä työllistäneen Siliän entinen toimitusjohtaja Tiia Hamro-Drotz kertoo, että keskusteluja toimistojen yhteistyöstä alettiin käydä kesän alussa. Toimistot havaitsivat olevansa hyvin samankaltaisia ja -henkisiä yrityskulttuuria myöten.

”Aika nopeasti totesimme, että pitää lähteä tekemään aidompaa ja isompaa yhteistyötä, jotta voisimme olla joskus Suomen johtava sometoimisto”, Hamro-Drotz sanoo.

Hän ja muut Siliän yrittäjät tulivat siihen tulokseen, että he ovat työnsä Siliässä tehneet ja päättivät antaa tilaa uudelle yrittäjälle.

”Se päätös tuli aika luonnostaan. Jo vuodesta 2019 pohdimme, että mitkä ovat yrityksen seuraavat kasvuaskeleet. Yrityksen myynti oli yhtenä vaihtoehtona pöydällä, jos vain sattuisi niin hyvin kuin tässä tapauksessa: löytyi oikeanlainen kumppani, johon syntyi välitön luottamus ja jonka arvot ovat kohdillaan”, Hamro-Drotz kertoo.

Hän on mukana vielä lokakuulle asti saattelemassa projekteja ja asiakkaita sekä yhdistelemässä ihmisiä ja tukemassa tiimejä. Kaksi muuta osakasta jättäytyivät pois jo elokuun alussa.

MySomeen siirtyy Siliältä neljä henkilöä. Jenni Kynnöksen mukaan yritys on lisäksi rekrytoinut kolme uutta työntekijää, mikä kasvattaa Helsingistä käsin operoivan toimiston koon 18 henkeen.

Kynnöksen mukaan toimisto keskittyy vahvasti B2C-puolelle ja tarttuu rohkeasti uusiin kanaviin. Uudet rekrytoinnit vahvistavat luovan puolen tekemistä niin kuvauksen kuin TikTokin puolella. Videopalvelu kiinnostaakin nyt yrityksiä.

”TikTokissa yleisön sitoutuvuus on todella kovaa verrattuna muihin kanaviin. Brändeillä on nyt mahdollisuus lähteä edelläkävijänä kanavaan, samaan tapaan kuin Instagramin kanssa aikoinaan”, Kynnös sanoo.

Hän kertoo, että heidän asiakkaistaan McDonald’sin Suomi-tili on saanut 50 000 seuraajaa neljässä kuukaudessa. Muita TikTok-asiakkaita ovat muun muassa Musti ja Mirri, Taffel, Cloetta ja Verkkokauppa.com. Palvelun käyttäjissä kasvussa on erityisesti 18-30-vuotiaiden ryhmä.

Kynnös uskoo, että TikTokissa koukuttaa sen positiivisuus ja keveys sekä algoritmi, joka osaa todella hyvin rakentaa syötettä käyttäjän mieltymysten mukaan. Sisällön ei kuitenkaan tarvitse olla pelkkää ”hömppää”.

”TikTokin voidaan tuoda myös informatiivisempaa sisältöä ja jokaiselle löytyy varmasti oma genrensä. Näen, että sisällöntuottajalta vaaditaan todella paljon tuntemusta kanavaa kohtaan. Pitää ymmärtää miten algoritmit toimivat, mitkä sisältötyypit vetävät ja elää kanavan trendien mukaan.

"Sisällön pitää olla todella autenttista, mikä aiheuttaa isoille brändeille haasteita, kun on totuttu tekemään ison budjetin filkkoja ja nyt pitäisi mennä ruohonjuuritasolle ja tuottaa materiaalia paljon ja ketterästi”, Kynnös selittää.

Kynnös odottaa, että syksyllä kolme vuotta täyttävän MySomen tämän vuoden liikevaihto Siliä mukaan lukien tulee olemaan 1,6 miljoonan euron luokkaa, kun se oli viime vuonna 670 000 euroa. Siliän liikevaihto oli 533 000 euroa vuonna 2019. MySome on tänä vuonna kasvattanut koronakeväästä huolimatta liikevaihtoaan yli 50 prosentilla.

Siliä on perustettu vuonna 2014. Sen tunnetuimpia tekoja on Tubecon-tapahtuman perustaminen ja mukanaolo vuoteen 2018. Asiakkaita ovat olleet muun muassa Suomen evankelisluterilainen kirkko, YIT ja Viacom Nordics.