Instagram on toista vuotta peräkkäin somevaikuttajien suosituin media ja siitä on tullut ensimmäistä kertaa heidän keskuudessaan suosituin kaupallinen media. Myös podcastien ja videopalvelujen käyttö kasvaa. Tiedot käyvät ilmi viestintätoimisto Manifeston somevaikuttamista käsittelevästä barometrista, joka tehtiin nyt 11. kertaa.

Barometrin mukaan somevaikuttaminen on ammattimaistunut entisestään. Yhä useampi somevaikuttaja ansaitsee säännöllistä tuloa, työskentelee kokoaikaisesti ja toimii yrittäjänä.

Samaan aikaan lähes joka kolmas on harkinnut lopettamista. Taustalla ovat työn uuvuttavuus, ajanpuute, jatkuva arvioinnin kohteena oleminen ja ansaintamallien haastavuus.

Verkkopohjaiseen kyselytutkimukseen vastasi 105 sosiaalisen median vaikuttajaa touko–kesäkuussa 2019. Vastaajiksi kutsuttiin bloggaajia, tubettajia, Instagram-vaikuttajia ja muita suosittuja sisällöntuottajia.

Instagram on yhä suosituin, podcastien rooli kasvaa

Jo toista vuotta peräkkäin Instagram on somevaikuttajien keskuudessa suosituin kanava. Sitä käyttävät sisällön julkaisemiseen lähes kaikki vastaajat (99 % vastaajista). Toiseksi suosituin julkaisukanava somevaikuttajien keskuudessa on Facebook (85 %) ja kolmanneksi suosituin blogi (84 %). Viime vuoteen verrattuna Facebookin ja blogin suosio on vähentynyt hieman.

Kolme somevaikuttajien keskuudessa suosituinta kanavaa erottuvat selkeästi muista. Neljänneksi suosituinta kanavaa eli Twitteriä hyödyntää vastaajista noin 36 prosenttia. Youtubea tai muita videopalveluita hyödyntää sisällöntuotannossa 34 prosenttia vastaajista, ja niiden osuus on kasvanut viime vuosiin verrattuna.

”Vuoteen 2018 verrattuna suosiotaan somevaikuttajien keskuudessa ovat kasvattaneet etenkin podcastit. Tänä vuonna 14 prosenttia vastaajista kertoi hyödyntävänsä podcasteja sisältöjensä esille tuomisessa, kun vastaava luku viime vuonna oli vain kuusi prosenttia. Jopa 42 prosenttia vastaajista uskoo podcastien merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Myös Tik Tok ja Twitch nostettiin esiin tulevaisuuden kanavina”, Somevaikuttajabarometrin parissa työskennellyt Manifeston viestintäkonsultti Markus Hilden kertoo tiedotteessa.

Kaupalliseen tarkoitukseen somevaikuttajat käyttävät eniten Instagramia (89 %), joka syrjäytti kaupallisessa mielessä blogin (80 %) tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Myös Facebookin kaupallinen käyttö on vähentynyt. Nyt sitä käyttää kaupallisiin tarkoituksiin hieman alle puolet (48 %) vastaajista. Sen sijaan Youtuben tai muiden videopalvelujen ja podcastien kaupallinen käyttö on lisääntynyt selvästi.

Somevaikuttaminen on ammattimaistunut entisestään

Vielä vuonna 2017 keskeinen somevaikuttamisen tavoite oli hauska harrastus, mutta tämän tavoitteen merkitys on hiipunut. Somevaikuttaminen on kehittynyt ammattimaisempaan suuntaan ja siihen suhtaudutaan entistä vakavammin.

”Ammattimaistumisen myötä moni somevaikuttaja työllistää itsensä yrittäjänä. Yrittäjinä toimivien somevaikuttajien osuus on noussut merkittävästi viime vuoteen verrattuna: peräti 60 prosenttia vastaajista kertoo toimivansa yrittäjänä – nousua edellisvuoteen on 12 prosenttia. Myös assistenttien, editoijien ja kuvaamisessa avustavien työntekijöiden määrä on alalla kasvussa, Hilden sanoo.

Vaikka valtaosa somevaikuttajista työskentelee edelleen osa-aikaisesti (72 %), on kokoaikaisten somevaikuttajien määrä noussut vuoden aikana 24 prosentista 28 prosenttiin.

Myös säännöllistä tuloa ansaitsevien osuus on kasvussa. Tämä vuonna 45 prosenttia kertoi ansaitsevansa säännöllistä tuloa, kun viime vuonna säännöllistä tuloa ansaitsevien määrä oli 39 prosenttia vastaajista.

Rahapalkan saajista 28 prosenttia tienaa enintään 500 euroa kuukaudessa ja kolme neljäsosaa enintään 2 500 euroa kuukaudessa. Suuremmatkaan tienestit eivät ole harvinaisia, sillä seitsemän prosenttia vastaajista kertoo tienaavansa kuukaudessa vähintään 6 500 euroa.

Lähes joka kolmas somevaikuttaja on harkinnut lopettamista

Tänä vuonna somevaikuttajilta kysyttiin ensimmäistä kertaa, ovatko he harkinneet toimintansa lopettamista viimeksi kuluneen vuoden aikana. Enemmistö vastaajista (65 %) sanoi, ettei ole harkinnut lopettamista. Kuitenkin lähes kolmannes vastaajista (32 %) on harkinnut kanavansa lopettamista viimeksi kuluneen vuoden aikana ja kolme prosenttia on vaihtanut pääkanavaansa.

Syitä lopettamisaikeisiin kysyttiin avoimessa vastausvaihtoehdossa. Lopettamisaikeiden syinä korostuvat somemaailman uuvuttavuus, ajanpuute ja ansaintamallin haastavuus. Avovastausten mukaan kiire ja paineet laadukkaasta sisällöstä voivat ajaa somevaikuttajia uupumuksen partaalle.

Väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta sanoo, että somen ammattimaistuessa työhön käytetty aika ja vaatimukset ovat kasvaneet, mutta siitä huolimatta ulkopuoliset eivät välttämättä lainkaan näe someammattilaisen työtä työnä.

”Tämä epäilemättä turhauttaa vaikuttajia, eikä tilannetta helpota se, että somessa sisällöt ja sitä kautta oma elämä on julkista ja altista kriittiselle arvostelulle. Kaupallisia yhteistöitä tekevät somevaikuttajat saattavat myös joutua tasapainoilemaan yritysten ja seuraajiensa vaatimusten välillä ja kokea näin painetta monestakin suunnasta”, Reinikainen sanoo tiedotteessa.

Viestintätoimisto Manifesto on seurannut somevaikuttajabarometrin avulla suomalaisen somevaikuttajakentän kehitystä, trendejä ja muutosta vuodesta 2009 lähtien. Tutkimus on kasvanut lifestyleblogeista kattamaan yhä laajemmin eri kategorioita.