Vaikuttajamarkkinointi

Aleksi Ylä-Anttila 6.6. 09:26

Somevaikuttajaa ei voi kahlita: "On vaikuttajan oma asia pitää oma verkostonsa relevanttina ja laadukkaana"

Colourbox

Vaikuttajamarkkinointi etsii tuoreena mainonnan alana vielä omaa linjaansa. Brändin kannalta laadun keskeisin kriteeri on, että vaikuttajayhteistyö tehdään tarkalla seulalla ja yhdessä suunnitellen sekä yhteisiin tavoitteisiin sitoutuen.

Kuluvan viikon somekohu syntyi, kun muotibloggaajat ja somevaikuttajat Metti Forssell ja Hanna Väyrynen julkaisivat uuden jakson Metti&Hanna-podcastissaan.

Ihmissuhteet - miehen suusta -nimeä kantaneessa jaksossa vieraili pelkällä Juha-etunimellään esiintynyt mies, joka kertoi suorasanaisesti näkemyksiään liittyen naisiin ja ihmissuhteisiin.

Ohjelma aiheutti sosiaalisessa mediassa voimakkaan keskustelun. Monet kommentoijista pitivät haastateltavan laukomia kommentteja sovinistisina ja naisia halventavina. Ohjelman vetäjille kritiikkiä annettiin siitä, että he eivät lähetyksen aikana puuttuneet pahennusta herättäneisiin kommentteihin, vaan kiittelivät Juhaa vierailusta.

Vaikka osa kuulijoista jakoi ohjelmalle somessa myös kiitosta suorasukaisesta otteesta, Forssell ja Väyrynen päättivät yhdessä asiasta keskusteltuaan poistaa jakson kokonaan verkosta.

Metti Forssell ilmoitti päätöksestä tiistaina julkaisemassaan Instagram-päivityksessä, jossa hän myös pahoitteli tapahtunutta auliisti: "Anteeksi, olen pahoillani! Tässä vaiheessa on selvää, että nyt tuli tehtyä virhe podcastin kanssa. Olemme jutelleet tästä yhdessä ja tulleet siihen tulokseen, että parasta poistaa koko jakso. Ja ottaa opiksi", Forssell kirjoitti Instagramissa. Myös Väyrynen on pyytänyt kyseisen jakson lopputulemaa anteeksi.

Sekä Forssell että Väyrynen ovat bloggaajina ja somevaikuttajina tehneet kaupallisia yhteistyöprojekteja useiden mainostajien kanssa. Yksi molempien pidempiaikaisista kumppaneista on tavaratalo Stockmann.

Stockmannin Chief Digital Officer Anna Salmi ei ole kuullut kyseistä, sittemmin jo poistettua podcast-jaksoa, mutta tuntee tapauksen. Hän toteaa, että vaikuttajamarkkinoinnissa, kuten myös mainonnassa, ei aina osata arvioida lopputulemaa ennakkoon.

"Kun mikä tahansa mainos, postaus, podcast tai blogi tulee julki, se synnyttää erilaisia tulkintoja. Siihen pitää sitten reagoida asiaan kuuluvalla tavalla", Salmi toteaa M&M:lle.

Anna Salmi | Kuva: Petteri Paalasmaa

 

Vaikka kyseinen podcast-jakso ei liittynytkään millään tavalla yhteistyöhön Stockmannin kanssa, Salmi toteaa, että asia nousee jatkossa varmasti keskusteluun tulevia yhteistyöprojekteja suunnitellessa.

”Yhteistyömme jatkuu, ja olen varma, että tämän myötä kyseiset vaikuttajat miettivät varmasti myös isossa kuvassa entistä tarkemmin omaa sisältöään. Meidän kannaltamme laadukkuus liittyy siihen, miten valittua asiaa käsitellään ja miten yhdessä sovittu asia tuodaan ulos vaikuttajamarkkinoinnin keinoin”, Salmi sanoo.

Hanna Väyrynen toimii kosmetiikka- ja kauneusalan yrityksen L’Oréalin Lancôme-brändin brändilähettiläänä Suomessa. Yhteistyöhön kuuluvat Instagram- ja blogipostaukset.

Viestintäjohtaja Tarja Kuusela L’Oréal Finlandilta kertoo, että kyseinen podcast-jakso ei kuulunut Lancôme-brändin ja Väyrysen yhteistyön piiriin, eikä sen sisältö edustanut L’Oréalin arvoja.

"Vaikuttajilla on oma itsenäinen sosiaalisen median universuminsa. Hanna on myöntänyt virhearvioinnin jakson sisällön suhteen. Lancôme-yhteistyö Hannan kanssa on alkanut tämän vuoden alussa, ja olemme siihen tyytyväisiä", Kuusela kertoo M&M:lle sähköpostitse.

Hakee linjaansa

Salmi toteaa, että vaikuttajayhteistyö on aika nuori markkinointiyhteistyön muoto, jota Stockmann tekee monien eri vaikuttajien kanssa.

"Aina ennen yhteistyön aloittamista mietimme jo ennakkoon sekä myös yhdessä valittavan vaikuttajan kanssa, mitä yhteistyöhön kuuluu ja soveltuuko vaikuttajan mukanaan tuoma kokonaiskonsepti meidän brändiimme ja arvoihimme ja mitä yhteistyön yhteydessä viestitään."

Sisällöt vaihtelevat valitun kohderyhmän sekä teeman mukaisesti. Sisältö ja tavoitteet sovitaan Salmen mukaan aina erikseen.

Stockmann ei ota kantaa vaikuttajakumppaneiden tekemiin ja julkaisemiin muihin sisältöihin. Anna Salmi ei ylipäätään usko vaikuttajamarkkinoinnin kehittyvän suuntaan, jossa yksi mainostaja ottaisi vaikuttajan kokonaan haltuunsa ja asettaisi raamit hänen kaikelle toiminalleen eri sosiaalisen median kanavissa.

"On vaikuttajan oma asia pitää oma verkostonsa relevanttina ja laadukkaana omalle yleisölleen ja sitä kautta myös kenties relevanttina erilaisille yritysyhteistyön malleille."

Vaikuttajamarkkinoinnin yksi vahvuus on, että eri kanavissa aktiiviset tietyn alan asiantuntijat ja mielenkiintoiset persoonat ovat usein hyvä keino puhutella heidän seuraajiaan ja fanejaan, kuten mieltymyksistään tarkkoja millenniaaleja ja Z-sukupolven edustajia. Siksi vaikuttajayhteistyö mitä luultavimmin vain kasvattaa merkitystään lähitulevaisuudessa.

Nyt esille nousseen somekeskustelun voikin nähdä myös eräänlaisena uuden mainonnan alan kasvukipuna. Vastaavia esimerkkejä nousee aika ajoin esille niin Suomessa kuin muuallakin.

"Vaikuttajayhteistyö voi olla hyvin toimiva vaihtoehto, mikäli konsepti istuu brändin missioon ja arvoihin. Näemme, että eri vaikuttajilla on yhä laajempia verkostoja. Sanoisin, että vaikuttajamarkkinointi on uusi mainostamisen ala, joka varmasti hakee tulevaisuudessa linjaansa", kiteyttää Anna Salmi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö