Sara Tickle -muotiblogia kirjoittava Sara Vanninen kertoo, että ala on muuttunut nopeasti kymmenessä vuodessa.

”Tosi paljon on muuttunut, jos miettii, että se lähti harrastuksesta. Otettiin kuvia omasta arjesta ja hulluteltiin. Nyt tehdään mainoskampanjoita mainostajien kanssa”, Vanninen sanoo.

”Yhä enemmän brändit tekevät mainoskuvauksia vaikuttajan avulla. Me olemme vähän tällaisia yhden naisen mainostoimistoja nykyään.”

Vannisen työ on muuttunut yksittäisistä postauksista pitemmiksi kampanjoiksi.

”Yhä enemmän on vuosiasiakkuuksia, ja sisältöä tehdään sekä omiin että asiakkaan kanaviin. Somen kasvu näkyy meidän tekemisessä paljon. ­Sisältöä kaivataan nykyään todella moniin kanaviin.”

Vuosien sopimuksia isojen brändien kanssa

Vannisen pitkien asiakkuuksien lista on vaikuttava.

Segafredo lle eli Meira n kahvibrändille teen omiin sekä heidän kanaviinsa kuvia. Sitä olen tehnyt jo muutaman vuoden. Enemmän taustatyönä teen PR:ää Peak Performance lle, mikä näkyy enemmän heidän kanavissaan. Sitten on Samsung, Nanso, Lindex, Sloggi, ACO ja Aussie”, Vanninen luettelee.

”Ja Finnair in kanssa olen myös tehnyt pidempään yhteistyötä.”

Vannisen ansiotulot vuonna 2017 olivat 113 186 euroa. Vuonna 2018 Vannisen toiminimen tilikauden voitto oli huimat 247 897 euroa. Pitkien kampanjoiden lisäksi Vanninen tekee edelleen myös yksittäisiä kuvia Instagramiin. Hän laskuttaa yhdestä kuvasta 700–2 000 euroa.

”Hintaan vaikuttaa se, kuinka paljon työtä kuvan ottaminen vaatii ja mikä on brändi. Pienemmille yrityksille annan aina alennusta.”

"On mahdotonta sanoa, missä ollaan viiden vuoden päästä"

Vanninen sanoo, ettei tee yhteistyötä sellaisten brändien kanssa, joiden tuotteita ei itse oikeasti käytä.

”Jos teen yhteistyötä Samsungin kanssa, en puhu iPhoneen.”

Menestyvä vaikuttaja ei jää lepäämään laakereilleen. Vanninen kertoo, että työviikkoon kertyy yleensä työtunteja 50–60. Hän on laajentanut tekemistään myös perinteisen PR:n puolelle.

”Tällä alalla pitää koko ajan pysyä mukana uusissa trendeissä ja itseään pitää kehittää jatkuvasti. On mahdotonta sanoa, missä ollaan viiden vuoden päästä. Täytyy vain mennä trendin mukana ja olla valmis koko ajan oppimaan uutta.”