Someyrittäjät Hanne Kettunen ja Satu Rämö julkaisivat kesällä videoihin perustuvan Myynninmurtajat-nimisen myyntikurssin, joka on tähän mennessä kerännyt lähes sata osallistujaa. Naiset halusivat murtaa ajatuksen myynnistä maagisena asiana, jota vain harvat osaisivat tehdä.

”Tämä on ollut pitkään henkilökohtainen missio meille kummallekin. Meitä harmittaa, kun usein varsinkin naisyrittäjät myyvät omaa hyvää osaamistaan vähän liian halvalla. Esimerkiksi vaikuttajamarkkinointialalla näkee paljon keskustelua siitä, ettei oikein uskalleta pyytää kunnon hintaa tai lähestyä firmoja, vaan suostutaan monenlaiseen”, Kettunen kertoo M&M:lle.

Hanne Kettunen tunnetaan sosiaalisessa mediassa Valeäiti-kanavista, Satu Rämö Satu.is-blogista. Keväällä koronaviruskriisin iskettyä kummankin tulot pienenivät parissa viikossa merkittävästi projektien peruuntumisen vuoksi, joten heillä oli sopiva hetki tarttua toimeen ja rakentaa jotakin uutta. Kettunen ja Rämö kasasivat verkkokurssin vauhdikkaasti ja julkaisivat sen kesällä.

Kettunen kertoo, että aluksi suunnitelmissa oli kevyt toteutus pelkässä Facebook-ryhmässä. Nyt Myynninmurtajat-kurssi koostuu videoluennoista, lisämateriaaleista ja suljetusta Facebook-ryhmästä, jossa on keskustelun lisäksi tarjolla Kettusen ja Rämön livelähetyksiä. Premium-kurssiin kuuluu peruspaketin lisäksi puolen tunnin henkilökohtainen neuvonta.

Perinteisten myyntikurssien sisältöön verrattuna Kettusen ja Rämön kurssissa on erityistä se, että klassisten myyntitekniikoiden ohella merkittävässä osassa on myös henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa.

"Uskomme, että henkilöbrändin täytyy olla kunnossa, eikä se tarkoita pelkkää Linkedin-henkilöbrändäystä vaan muitakin kanavia. Yhdistelemme uusien kanavien haltuunottoa perinteisiin asioihin, kuten siihen, että pitää olla riittävästi kontakteja, soitella asiakkaille ja tehdä järjestelmällistä myyntityötä”, Kettunen sanoo.

Kurssin kävijöistä 90 prosenttia on ollut naisia

Kettunen ja Rämö tekivät kurssin ensisijaisesti oman osaamisensa myymisen vaikeaksi kokeneille pien- ja yksinyrittäjille. Heitä asiakkaat tyypillisesti ovat olleetkin, mutta Kettusen mukaan kurssissa on paljon sellaista, mikä sopisi myös työntekijöille.

”Missiomme on, että myynnistä puhuttaisiin enemmän, eivätkä ihmiset ajattelisi, ovatko myyjiä vai eivät. Vähän joka ammatissa pitää osata myydä omia ajatuksiaan. Toivomme, että myynnin kynnykset madaltuisivat ja kaikki lähtisivät harjoittelemaan taitoja”, Kettunen sanoo.

Myynninmurtajat-kurssin kävijöistä 90 prosenttia on ollut naisia, ja Kettunen ja Rämö ajattelevat löytäneensä heistä unohdetun kohderyhmän.

”Itse olen myynyt 10–15 vuotta, ja usein myyntipuhe on kovaa, tavoitteellista ja vaativaa. Puhutaan komissioista, bonareista ja luvuista. Sitä kaikkea se toki se onkin, mutta meidän lähestymistapamme on tietoisesti erilainen. Meillä ei ole mitään kymmentä askelta menestykseen, vaan maanläheisempi lähestymistapa. Ehkä se on naisille samastuttavampaa, ja toki sekin, että me olemme molemmat naisia, vaikuttaa varmasti paljon”, Kettunen sanoo.

Hän arvelee myös, että yksi syy asiakaskunnan naisvaltaisuuteen on kurssin markkinoinnin painottuminen vetäjien omiin sosiaalisen median kanaviin, joiden seuraajakunta on naisvaltaista.

Kettunen ei koe, että hänen myyntiosaamistaan olisi työelämässä sukupuolen perusteella kyseenalaistettu, vaikka myyntikurssien pitäjät ovat perinteisesti olleet Jari Sarasvuon tyyppisiä miehiä eivätkä bloggaajanaisia. Kettunen lisää pitävänsä perinteisiäkin myyntikursseja suuressa arvossa. Hän kuitenkin ajattelee Myynninmurtajat-kurssin tulevan tarpeeseen niiden rinnalle ja tuovan uutta näkökulmaa myyntiin matalan kynnyksen toimintana eikä salatieteenä, jota vain harvat osaavat.

”Usein myyntikurssit ovat myynnin taktiikkaa, kuten sitä, millaisilla argumenteilla poistat ostamisen esteitä. Psykologinen puolikin on tärkeää, ja meillä voisi ehkä olla siitä jonkinlainen jatkokurssi. Lähdemme kuitenkin liikkeelle perusjutuista. Pitää olla oma koti eli henkilöbrändi kunnossa, ja pitää olla hyvät tekniikat systemaattiseen myyntiin.”