Skeittaus on yksi uusista olympia­lajeista Tokion kisoissa vuonna 2020. Kyse on Kansainvälisen olympiakomitean isosta panostuksesta. "Kesäkisojen lumilautailusta" rakennetaan ilmiötä, jolla halutaan houkutella olympialaisten yleisöksi uusia sukupolvia.

Suomen skeittimaajoukkueen olympiaprojekti julkaistiin tammikuussa, mutta silloin maajoukkueel­la oli vielä pulaa sponsoreista.

Nyt tilanne on parempi, kertoo maajoukkueen joukkueenjohtaja Samuli Heino.

"Setti on kasassa. Saamme rahoituksen, jolla saamme jengiä maailmalle ja sitä kautta joukkueeseen", Heino kertoo.

Skeittimaajoukkueen pääsponsori on Gigantti. Mukana ovat myös Marimekko, Are, MTV, Tiketti ja Suomen Skeittibetoni.

"Gigantti on sponsoroinut pitkään perinteisiä urheilulajeja, kuten jääkiekkoa, koripalloa ja jalkapalloa. Nyt haluamme olla mukana rakentamassa ja tukemassa uudenlaista suomalaista urheilumenestystä", kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.

"Skeittauksen ympärillä oleva nuorten ja nuorten aikuisten kohderyhmä on Gigantille todella kiinnostava. Lisäksi skeittaajat ovat aina olleet edelläkävijöitä teknologian hyödyntämisessä sisällöntuotannossa ja lajinsa esilletuomisessa – tämä näkökulma tuo hienoa ­synergiaa nyt alkavaan yhteistyöhömme", Särkelä jatkaa.

Samuli Heino kuulostaa helpottuneelta, kun hyvien sponsorien lista on kasassa, vaikka edelleen mahtuu mukaan. Olympiaprojektin alku sponsorihankinnan osalta ei ollut helppo.

"Se oli sellaista suossa tarpomista", hän naurahtaa.

"Moni halusi kuulla olympiajoukkueen projektista, mutta ei uskaltanut ottaa leap of faithia, kun ei tunne lajia."

Suomen skeittimaajoukkueen tähtiä ovat USA:n ja Suomen passit omistava Lizzie Armanto sekä Jaakko Ojanen. Molemmilla on erittäin hyvät mahdollisuudet lunastaa paikka Tokion olympialaisissa. Kaliforniassa asuva Armanto kuuluu Tokion kesäkisojen suomalaisten mitalitoivojen harvalukuiseen joukkoon.

Uuden olympialajin saama automaattinen noste ja sen tuoma huomio varmasti palkitsevat sponsoreita. Samuli Heino korostaa, että maajoukkuetiimin jäsenet tavoittavat jo nyt sosiaalisessa mediassa valtavan yleisön.

"Joukkue tavoittaa yhteensä miljoonayleisön. Lizziellä yksin on pelkästään Instagram issa yli 400 000 seuraajaa ja Jaakollakin yli 110 000", Heino kertoo.

Muita urheilijoita joukkueeseen saadaan kansainvälisten karsintakilpailuiden kautta, joihin nyt siis saadaan suomalaisia sponsorien turvin.

"On tärkeää, että saamme jengiä maailmalle. Jos pärjää siellä, on mahdollisuus päästä joukkueeseen", Heino sanoo.

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 20.5.2019.