Musiikkipalvelu Spotify on tarjonnut niukasti tietoa käyttäjämääristään, mutta nyt palvelusta on julkaistu ensimmäisen kerran vertailukelpoista tutkimustietoa.

Kansallisen Radiotutkimuksen KRT:n mukaan palvelua on kokeillut joka neljäs suomalainen. Spotifyn viikkotavoittavuus jää yhdeksään prosenttiin kuuntelijoista ja osuus kokonaiskuuntelusta on vasta kolme prosenttia.

KRT:n tilaavat Finnpanelilta Yleisradio, kaupallisia radioasemia edustava RadioMedia ja Markkinointiviestinnän toimistojen liitto MTL . RadioMedian tutkimuspäällikkö Riina Aho sanoo, että tulokset olivat odotusten mukaiset.

"Nuorissa Spotifyn kuuntelu korostuu, vanhemmat kuuntelevat vähemmän. Alueellisesti pääkaupunkiseudulla kuunnellaan Spotifya enemmän kuin muualla. Koko väestöstä luvut ovat samaa luokkaa kuin nettiradiolla. Me emme koe Spotifya uhkana."

Viime vuonna Spotify perusti Suomeen myyntitoimiston. Sitä ennen mainosmyynnistä vastasi Suomessa White Rabbit . Tällä hetkellä toimistossa työskentelevät myyntijohtaja Tobias Niemi sekä asiakaspäälliköt Henna Heikkinen , Janne Honkaniemi ja Johannes Vuorensola .

Brändien märkä päiväuni

Kun White Rabbit otti joulukuussa 2009 hoitaakseen Spotifyn mainosmyynnin, silloisen tiedotteen mukaan palvelulla oli Suomessa "yli 210 000 aktiivista käyttäjää".

Nykyisiä lukuja ei heru. Yhtiön tiedotuskäytäntö on muutenkin niukka. Suomesta ei anneta mitään kommentteja vaan kaikki keskustelu käydään Ruotsin pr-toimiston kautta.

Pohjoismaiden tiedotuspäällikkö Malin Cumzelius sanoo, että Spotify ei kerro maakohtaisia käyttäjämääriä. Hän perustelee sitä kilpailusyillä.

Salamyhkäisyys voi aiheuttaa lievää epävarmuutta mainostajien keskuudessa. Miten yhteistyökumppaneille markkinoidaan palvelua, jos he eivät saa tietää sen todellisia käyttäjämääriä? Äänimainonnassa olennaista ovat myös toistokerrat. Koska tutkimustietoa niiden toteutumisesta ei ole, mainostajat ovat Spotifyn oman vakuuttelun varassa.

Cumzeliuksen mukaan palvelulla on yli 10 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista maksullisen palvelun tilaajia on yli 3 miljoonaa. Maksavien tilaajien suhde ilmaiskäyttäjiin on yli 20 prosenttia.

Cumzelius kertoo, että vaikka Spotify on toiminut Suomessa vasta lyhyen ajan, he ovat jo tehneet yhteistyötä Fazerin , Pepsin , Kraft Foodsin , Hennes & Mauritzin , Samsungin ja L'Oréalin kanssa. Hänen mukaansa Spotify ei kilpaile kaupallisten radioasemien kanssa vaan täydentää palettia. Heidän täsmäaseenaan on kohdistaminen.

"Mainostajat voivat kohdistaa kampanjoitaan iän, sukupuolen, sijainnin ja musiikkimakujen perusteella. Se tarkoittaa sitä, että brändi voi valita tismalleen, minkä yleisön he voivat mainoksillaan saavuttaa."

Spotify ei siis halua mainoksilta vain kassavirtaa. Käytännössä niiden tehtävä on myös ajaa ilmaiskäyttäjiä maksullisen palvelun pariin. Maksullisessa palvelussa mainoksia ei ole.

"Työskentelemme tiiviisti mainostajakumppaniemme kanssa, jotta saisimme räätälöityä heille toimivan mediasuunnitelman. Samalla tarjoamme käyttäjille minimaalisen keskeytyksen ja ärsytyksen."