Spotify on tuomassa muusikoille ja levy-yhtiöille uuden ominaisuuden, jonka avulla artistit voivat tavoittaa kappaleillaan uutta yleisöä. Kuuntelijalle tämä muutos saattaa näkyä entistä kohdennetumpana musiikkina, jota he voivat löytää suosituksista.

Spotifyn tarjoamien suositusten taustalla on monimutkainen algoritmi, joka pyrkii miellyttämään kuuntelijan kuulonystyröitä mahdollisimman tarkasti. Esimerkiksi Spotifyn ”radiossa” tarjottavien biisien sisältöön vaikuttaa kappaleen pituus, kuuntelutottumukset, tempo, genre, muiden kuuntelijoiden tottumukset ja niin edelleen.

Nyt myös muusikot ja levy-yhtiöt voivat itse vaikuttaa siihen, minkä kappaleiden yhteydessä he toivovat omaa musiikkiaan soitettavan, Spotifyn tiedotteessa kerrotaan.

Tämä tarjoaa muusikolle mahdollisuuden päättää, että hänen kappaleensa soi samoilla listoilla esimerkiksi nousevan hittibiisin kanssa tai trendaavan tapahtuman yhteydessä. Spotify painottaa, että kaikesta huolimatta yhtiö painottaa kuuntelukokemusta. Toisin sanoen käyttäjien skippailema biisi saa nopeasti kenkää suositusten joukosta.

Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista, mutta myös pienituloinen muusikko voi päästä mukaan isojen hittibiisien joukkoon. Spotify kuitenkin kertoo, että muusikon tai levy-yhtiön tekemästä suosituspyynnöstä yhtiö maksaa vähemmän tekijänoikeusmaksuja.

Toisin sanoen sinä voit valita biisin, jonka luulet sopivan sinun kappaleesi kanssa soitettavaksi. Tekemästäsi biisistä maksetaan vähemmän, mikäli kuuntelija törmää siihen kuunnellessaan kappaletta, jonka olet itse valinnut biisisi kumppaniksi.

Kappaleesi voi saada huikean näkyvyyden uuden hittibiisin siivellä, mutta jokaisesta soitosta saat tavallista pienemmän tuoton.

Uutuus on kokeilussa autoplay-ominaisuudessa sekä Spotify-radiossa.