Digimainonta

Aleksi Ylä-Anttila 9.1. 08:51

Spotify testaa uutta mainosformaattia: "Personointi on odotettu osa asiakaskokemusta"

Colourbox

Ensimmäisenä uutta formaattia testaa Microsoft.

Musiikkipalvelu Spotifyn lippulaiva, Viikon suositukset -soittolista (eng. discover weekly), on ollut tähän saakka suljettu mainostajilta, mutta asiaan on luvassa muutos, kirjoittavat muun muassa Resumé ja TechCrunch.

Tähän saakka yritykset ja brändit ovat saaneet sijoittaa mainoksiaan näkyville käyttäjän aiemman musiikkimaun perusteella luodun, personoidun soittolistan yhteydessä.

Uudessa, betatestausvaiheessa olevassa mainosformaatissa brändien video- ja audiomainokset ovat nähtävillä ja kuultavissa soittolistan kautta soitettujen kappaleiden taukojen välillä Spotifyn ilmaisversiossa. Kuukausitilaajille mainoksia ei tunnetusti esitetä.

Formaatti antaa siis brändeille ensimmäistä kertaa mahdollisuuden myös sponsoroida Viikon suositukset -soittolistaa pelkkien mainoksien ajamisen sijasta. Uutta ominaisuutta testaa ensimmäisenä ohjelmistoalan jättiläinen Microsoft.

Spotifyn mukaan Viikon suositukset -soittolistan kuuntelijat striimaavat musiikkia yli kaksi kertaa enemmän verrattuna käyttäjiin, jotka eivät kuuntele soittolistaa.

Suosion takana on striimauspalvelun mukaan personoitu tarjonta, mikä tekee Viikon suositukset -listasta houkuttelevan ja vaikuttavan vaihtoehdon mainostajille.

”Personointi on nopeasti edennyt 'mukavasta lisätarjonnasta' odotetuksi osaksi asiakaskokemusta. Tämä ilahduttaa yleisöjä, ja myös markkinoijat himoitsevat olla osana tätä kokemusta”, perustelee Spotifyn yhteistyökumppanuuksista vastaava johtaja Danielle Lee.

Spotify ylitti hiljattain 200 miljoonan aktiivisen kuukausikäyttäjän rajapyykin. Nyt yritys etsii uusia tapoja kasvattaa tulojaan käyttäjäkannastaan. Toistaiseksi käyttäjien mukanaan tuoma kasvu on perustunut lähinnä ilmaisversiota käyttävien kuuntelijoiden houkuttelemiseen maksaviksi tilaajiksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö