Musiikkipalvelut

Ari Karkimo 8.2. 15:57

Spotify uudisti käyttöehtojaan – mainosten torjuminen voi jatkossa johtaa käyttäjätilin poistamiseen

Colourbox

Spotify tarjoaa käyttäjilleen kaksi tapaa nauttia musiikista. Monille ei kelpaa kumpikaan, mutta heille tarjotaan nyt ikävä yllätys.

Spotify kertoo, että sillä oli viime vuoden lopussa 207 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää. Näistä maksavia tilaajia oli 96 miljoonaa.

Yli puolet käyttäjistä nauttii siis musiikista ilmaiseksi – mikä on palvelun mielestä aivan ok, kunhan nämä kuuntelevat myös musiikin lomaan sijoitetut mainokset. Spotify ei kuitenkaan pidä lainkaan käyttäjistä, jotka eivät maksa eivätkä kuuntele mainoksia vaan turvautuvat erilaisiin estokeinoihin. Heidän määräkseen arvioidaan noin kaksi miljoonaa.

The Verge on huomannut, että ongelmaan tartutaan Spotifyn juuri uusituissa käyttöehdoissa. Niissä yksiselitteisesti kielletään mainosten estäminen sekä siihen tarkoitettujen välineiden tekeminen tai levittäminen. Mainosten torjumisesta seuraa joko käyttäjätilin jäädyttäminen määräajaksi tai sen poistaminen kokonaan.

Spotify on jo aiemmin kehunut, että sillä on käytössään lukuisia keinoja havaita adblockereiden käyttö. Jo tähän mennessä mainoksia torjuviin siipeilijöihin on voitu olla yhteydessä ja kehottaa näitä aktivoimaan tilinsä uudelleen, kunhan mainosten estäjä on poistettu koneelta. Jos ongelma toistuu, tili on tapettu lopullisesti.

Uudet käyttöehdot astuvat voimaan maaliskuun alussa. Niiden mukaan käyttäjätili voidaan poistaa ilman eri varoitusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö