Ajatteleva ja leikkisä. Se on elokuvantekijä Morgan Spurlockin oma henkilöbrändi, jota hän myy sponsoreille tuoreessa dokumenttielokuvassaan The Greatest Movie Ever Sold .

Pikaruokaelokuvasta Super Size Me tunnettu yhdysvaltalainen dokumentaristi ottaa tällä kertaa käsittelyynsä elokuvien nopeasti kasvaneen tuotesijoittelun.

Tavoilleen uskollisesti Spurlock laittaa itsensä peliin. Elokuva kertoo prosessista, jossa hän etsii markkinointiyhteistyöstä kertovalle elokuvalleen sponsoreita.

Ei liene yllätys, että suuret brändit lyövät hänelle luurin korvaan. Jotkut rohkeat lähtevät silti mukaan, ja niinpä Spurlock päätyy juomaan vain pääsponsorinsa Pom Wonderful -virvoitusjuomayhtiön tuotteita. Ja pukeutumaan pukuun, joka on tapetoitu sponsorien logoilla. Ja ajamaan haastattelupaikoille Minillä . Ja tekemään elokuvansa keskelle lentoyhtiö Jet Bluen mainospätkän.

Matkan varrella Spurlock pohtii sponsoroinnin vaikutusta omaan dokumentaristin uskottavuuteensa ja samalla tuotesijoittelun vaikutusta elokuvien taiteelliseen itsenäisyyteen.

Jos tuotesijoittelu on ennestään tuttua, Spurlockin elokuva saattaa jäädä pinnalliseksi. Syvemmälle olisi voinut mennä vaikkapa siihen, mikä on tuotesijoittelun todellinen vaikutus elokuvien käsikirjoituksiin ja henkilöhahmoihin. Kuinka paljon elokuvia todella muokataan sen mukaan, millaisessa ympäristössä yritykset haluavat brändinsä esiintyvän?

Spurlock marssittaa kameran eteen suuren joukon media-alan professoreita ja huippunimiä Noam Chomskysta alkaen. Mutta professoreille ei anneta kymmentä sekuntia pidempään aikaa pohtia aihetta, kun jo ollaan seuraavassa teemassa.

Käsivaralla kuvattu elokuva on tunnelmaltaan levoton ja nopeat leikkaukset kiidättävät katsojaa eteenpäin. Mutta dokumentti on hauska ja viihdyttävä. Milloin dokumenttielokuva sai sinut viimeksi nauramaan ääneen? Spurlock osaa rakentaa amerikkalaisen viihdedokumentin oikealla kaavalla.

Mutta pitääkö dokumentaristin olla myös koomikko saadakseen elokuvansa myytyä suurelle yleisölle?

Joka tapauksessa: resepti on toimiva.