Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 28.6.2018 10:17

St1 ja Dingle loivat Koko Suomen -aarrekartan – "Kotimaan matkailu on energiankulutuksen näkökulmasta hyvä vaihtoehto"

St1

St1 haluaa kampanjallaan kannustaa suomalaisia kotimaan matkailuun sekä edistää uusiutuvan energian käyttöä.

Markkinointitoimisto Dingle suunnitteli ja toteutti St1:lle kampanjan, jolla pyritään nostamaan kotimaan matkailun houkuttelevuutta kesälomaansa viettävien suomalaisten keskuudessa.

Kampanjan keskiössä on organisaatioiden yhdessä kehittämä verkkosivusto, jonne on sijoitettu interaktiivinen kartta. Kartalle on lisätty kotimaisia matkakohteita, jotka eivät ole kaikkein tunnetuimpia, mutta tarjoavat matkailijoille nähtävää.

St1:n markkinoinnista vastaava Vilma Westerlund kertoo M&M:lle, että kartalle on lisätty tähän mennessä reilut 250 eri kohdetta. Uusia kohteita lisätään päivittäin. St1:n oman valintaprosessin ohella myös kampanjasivustolla tai yrityksen sosiaalisen median kanavissa vierailevat ihmiset voivat ehdottaa uusia kohteita.

"Jos lomailija on matkalla esimerkiksi Helsingistä Ouluun, hän voi lisätä oman reittinsä kartalle ja katsoa, millaisia kohteita matkan varrelle on sijoitettu. Kohteita voi myös suodattaa esimerkiksi hakemalla vain perhekohteita, luontokohteita, selfie-paikkoja tai kulttuuri- ja historiakohteita", Westerlund kertoo.

Dinglen COO Jasmiina Ojala kertoo, että yritykset halusivat yhdessä luoda kampanjan, joka on hetkessä kiinni sekä edistää kotimaan kiinnostavuutta lomailukohteena.

"Samalla tavoite on vahvistaa mielikuvaa St1:stä suomalaisena energiayhtiönä", Ojala kertoo.

Kestävän kehityksen asialla

Westerlundin mukaan Suomi on täynnä kiinnostavia ja tutkimisen arvoisia paikkoja, joista eivät syystä tai toisesta nouse yleensä esille. Energiayhtiönä St1 haluaa Westerlundin mukaan tukea vähäpäästöisempiä matkailun muotoja.

"Tavoitteena on kannustaa kotimaan matkailuun ja tuoda esille, että kotimaan matkailu on energiankulutuksen näkökulmasta hyvä vaihtoehto. Meidän visionamme on olla johtava hyvän CO2-energian eli uusiutuvien energianlähteiden valmistaja ja myyjä. Toivomme toki myös, että ihmiset tankkaavat meidän asemillamme matkaillessaan kotimaassa."

Koko Suomen aarrekartta kietoutuu tiiviisti yhteen Dinglen ja St1:n viime vuonna suunnittelemaan ja toteuttamaan Puhtaan voiman vallankumous -kampanjaan.

Puhtaan voiman vallankumouksen ytimessä ovat St1:n laatimat 101 teesiä, joihin on listattu keinoja taistella ilmastonmuutosta vastaan. Teesit käsittelevät ilmastonmuutosta ja kestävämpää tulevaisuutta niin väestönkasvun, yritysvastuun kuin kuluttajan arkisten valintojenkin näkökulmasta.

St1 kertoo pyrkivänsä korvaamaan fossiilista tuontienergiaa kotimaisilla uusiutuvilla energiantuotantovaihtoehdoilla.

Kampanja näkyy ja kuuluu verkkosivuston ohella St1-asemilla, Nelonen Median radiokanavilla sekä yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Westerlund ei paljasta tarkkaa kampanjabudjettia, mutta hänen mukaansa voidaan puhua "merkittävästä panostuksesta". Kyseessä on yksi St1:n vuoden pääkampanjoista.

Westerlundin mukaan juhannuksen alusviikolla startannut kampanja on käynnistynyt mukavissa merkeissä.

"Tällä hetkellä sivustolla on kävijöitä reilun tuhannen kävijän päiväkeskiarvolla ja luvut näyttävät kasvavan päivittäin. Kävijämäärän kasvu varmasti selittyy sillä, että näkyvyyden kasvaessa tietoisuus kampanjasta kasvaa samalla kun kotimaanmatkailukausi pääsee täyteen vauhtiin."

Lisäksi kampanjaan sisältyy Tankkaa ja voita -kilpailu. St1-asemilla tankannut asiakas voi osallistua tankkauskuitilla arvontaan, jossa jaetaan viikottain lahjakortteja. Kampanjan pääpalkintona asiakas voi voittaa auton vuodeksi käyttöönsä. Pääpalkinto arvotaan syksyllä, kun kesän yli kestävä kampanja on saatu päätökseen.

St1 on suomalainen energiayhtiö ja osa St1 Nordic -konsernia. Konsernin liikevaihto Pro Forma vuonna 2017 oli 6,55 miljardia euroa ja tilikauden tulos noin 373 miljoonaa euroa.