30.5.2002 09:01 päivitetty 4.2.2016 11:36

Staratoimisto Bob pääsi pyörille

Ex-hasanilaisten, Kurttilan ja Parkkisen uusi toimisto on nimeltään Bob Helsinki. Bobin ensimmäiset asiakkaat ovat Nokian Renkaat ja sen tytäryhtiö Vianor. Kolmas asiakas varmistuu lähipäivinä.

Nokian Renkaat on Anu Igonille ja Kari Eilolalle tuttu PHS:n ajoilta. Kaksikko teki useamman vuoden kilpailuissakin hyvin pärjännyttä rengasmainontaa.

Bobilaiset eivät aio profiloitua ensitiliensä myötä auto- ja moottorialalle.

— Pikemmin profiili on kansainvälisyys. Nämä ovat pohjoismaisia tilejä ja pitävät sisällään Nokian Renkaiden osalta myös Venäjän. Lähdimme alun perin hakemaan töitä laajemmalta kuin vain Suomesta, sanoo AD Jon Granström.

Hyvät wibat

Granström ja kumppanit istuvat ensimmäisillä kahveilla uuden toimiston matalassa salissa Pietarinkujalla. Entisen lastentarhan erikoiset muodot saavat huoneiston näyttämään mainostoimistolta jo ennen kalustusta.

Marko Parkkinen (kuvassa) onnistuu keittämään juotavaa kahvia viriteltyään uutta keitintä toimintakuntoon. Turhaan ei diplomi-insinööriä houkuteltu toimitusjohtajaksi.

Tunnelma on innostunut, eikä suunvuoroa tahdo saada, kun keskustelu mainonnan motiiveista ja yritystoiminnan tarkoitusperistä lähtee käyntiin.

— Nokian renkaat ja Vianor ovat kumpikin Suomen ulkopuolella pieniä pelaajia. Heidän toiminnassaan korostuu tehokkuuden hakeminen, ja siksi he oikeita asiakkaita juuri meille, Jukka Kurttila sanoo.

Oikeat asiakkaat

Parkkinen kertoo, että toimisto aikoo jatkossakin valita asiakkaansa.

— Otamme vain sellaisia, joille pystymme tuomaan lisäarvoa. Meillä ei ole varaa epäonnistua väärien asiakkaiden kanssa.

Igoni tähdentää, että aloite yhteistyöstä tuli asiakkaalta.

— He ja muutkin ovat innostuneet meidän liikeideasta, ettemme lähesty asioita pelkästään mediamainonnan kautta, vaan haluamme vaikuttaa kaikkeen siihen, missä brandi puhuttelee asiakkaan asiakkaita.

Toteutus alihankkijoille

Igoni ja pojat ovat kuitanneet lukuisia palkintoja, mutta Bob Helsinki haluaa profiloitua asiakkaan strategian kehittäjäksi.

— Luovuudesta meillä on kaikilla näyttöä, mutta ei meidän työstä ole tähänkään asti kuin pieni osa mennyt itse luovan mainoksen suunnitteluun , Igoni korostaa.

Parkkinen lisää, ettei Bobilla ole kiinteissä kuluissaan mediamainontaa suoltavaa tuotantokoneistoa.

— Me keskitymme suunnitteluun ja ulkoistamme käytännön toteutuksen.

Häviää kotioloille

Uuden yhtiön kasvutavoitteeksi Parkkinen heittää, että toimisto voisi olla kolmen vuoden päästä kymmenen suurimman suomalaistoimiston joukossa. Silti kasvu ei ole mainosbisnestä paljon nähneille itsetarkoitus.

— En pitäisi hirveän huonona, vaikkei väkimäärä tästä juuri kasvaisi, sanoo Petri Pesonen.

— Suuruutta mittaamme kannattavuudella, myyntikatteena per henkilö. Henkilöstön määrässä emme halua kasvaa kymmenen suurimman joukkoon, Kari Eilola lisää.

Bobilaiset eivät halua hirttäytyä julkilausuttuun numeeriseen tavoitteeseen.

— Lomat on tarkoitus pitää ja tehdä töitä vaan sen verran, ettei se häiritse kotioloja, Granström lupaa.

Kallis toimisto

Pesonen korostaa, että keskeinen syy perustaa Bob oli se, että tämän porukan kanssa on kiva tehdä töitä.

— Mutta ei me millään rockbändi-idealla olla liikkeellä, että ”katotaan kuinka kauan on kivaa”, Eilola sanoo.

Kaikki korostavat monisanaisesti asiakkaan liiketoimintastrategian kiteyttämistä ja kehittämistä. Siksi Bob Helsingin väki uskaltaa sanoa olevansa kallis toimisto.

— Oma talous pidetään sillä tavalla kunnossa, että asiakkaat voivat kunnioittaa meitä, Pesonen sanoo.

Toimintamalli mahdollistaa myös asiakkaan menestyksen mukaisen palkkiojärjestelyn.

— Mutta sitten me vasta kalliita olemme, kun hinta kasvaa tuloksien myötä, Granström heittää.

— Mutta suhteessa tulokseen, siis kustannustehokas, Parkkinen sanoo ja arvioi, että tämä vuosi alkaa olla pelastettu.

Pekka Virolainen