KAMPANJAT

M&M 10.11.2016 09:52

Starbucks tekee historiaa sesonkimukeillaan - tulos miellyttänee tällä kertaa myös Trumpia

Idea tämän vuoden jouluajan erikoismukeihin lähti viime vuonna järjestetystä some-kampanjasta.

Ensimmäistä kertaa historiansa aikana kahvilaketju Starbucks päästi asiakkaansa koristelemaan kuuluisat joulun sesonkimukinsa.

Tänä vuonna tarjolla on 13 erilaista punaista mukia, joita aletaan käyttämään kahviloissa 10. marraskuuta alkaen.

Idea antaa asiakkaiden koristella mukit syntyi viime vuonna. Vuoden 2015 joulumuki oli yksinkertaisuudessaan liukuvärjätty punainen, eikä sitä ollut koristeltu perinteiseen tapaan jouluisesti. Tämä harmitti osaa Starbucks-faneista ja synnytti kritiikkiä siitä, ettei erikoismuki ollut riittävän jouluinen.

Jopa viime vuonna presidenttiehdokkuuttaan kampanjoinut Donald Trump kiukustui Starbucksin joulumukin yksinkertaisesta designista niin paljon, että ehdotti kahvilaketjun boikotoimista.

Kohun synnyttyä Starbucks kehotti sosiaalisessa mediassa asiakkaitaan jakamaan kuvia koristelluista erikoismukeista.

"Olimme yllättyneitä ja inspiroituneita siitä määrästä uskomatonta taidetta, jota asiakkaamme jakoivat", sanoo Starbucks Global Creative Studion taiteellinen johtaja Dena Blevins tiedotteessa. "Ymmärsimme nopeasti potentiaalin hyödyntää asiakkaiden luomaa taidetta sesonkimukeissamme."

Yhteensä kuvia koristelluista mukeista julkaistiin 1 200 mukista 13 eri maasta. Loppuen lopuksi yhtiö valitsi koristelluista mukeista 13 designia kuudesta eri maasta eli Indonesiasta, Yhdysvalloista, Dubaista, Kanadasta, Venäjältä ja Etelä-Koreasta. Yhtiön mukaan alkuperäisiin designeihin tehtiin niin vähän muutoksia kuin mahdollista. Valittuja kuoseja yhdistää valkoinen väri.

Kahvilaketju on vuodesta 1997 asti juhlistanut joulun lomakauden alkua punaisilla erikoismukeilla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö