Juhlavuodet

Laura Kukkonen 17.4. 15:55

Stark juhlii läpi vuoden – "Moni voi yllättyä, että kyseessä on 150 vuotta vanha yritys"

Stark

Rakennustarvikeyritys Stark juhlii pitkää taivaltaan tänä vuonna.

Harri Päiväniemi | Kuva: Stark

"150 vuoden historia on suomalaisessa yritysmaailmassa harvinainen virstanpylväs. Satsaamme juhlavuoteen merkittävästi", Stark Suomea pyörittävän DT Finlandin toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kertoo M&M:lle.

Päiväniemi lupaa, että juhlavuosi näkyy asiakkaille koko vuoden ajan. Luvassa ei ole yhtä isoa juhlatempausta, vaan monenlaista markkinointia: ainakin tapahtumia, perinteistä mediaa, road show ja seminaari.

"Tässä on juhlan meininkiä", Päiväniemi sanoo.

Hän ei avaa Starkin markkinointibudjetin kokoa, mutta myöntää juhlavuoden kasvattavan sitä.

Starkin tarina alkoi vuonna 1868, jolloin saksalaissyntyinen Peter Starckjohann perusti rautakaupan Viipuriin. Liiketoiminta kasvoi, mutta talvisota ajoi yhtiön evakkoon Pietarsaareen. Sieltä taival kävi Lahteen, johon perustettiin vuonna 1950 Suomen ensimmäinen itsepalvelu-periaatteella toimiva rautakauppa.

Yrityksen nykyinen olomuoto alkoi muotoutua 1990-luvun alussa. Starckjohann-yritys jakautui yrityssaneerauksessa terästuotteita ja LVI-tuotteita myyviin yrityksiin. Samalla vuosikymmenellä Starkki-nimellä jatkanut yhtiö alkoi myydä puu- ja rautatavaraa saman katon alla.

Nykyisin Stark on osa Pohjoismaista Stark Group -konsernia ja sillä on Suomessa 27 myymälää sekä verkkokauppa.

"Monelle voi tulla yllätyksenä, että kyseessä on 150 vuotta vanha yritys. Meillä on vahva ja pitkä tausta, mikä tuo mukanaan perinteitä ja osaamista. Vaalimme ammattimaisuutta ja ammattimaista palvelua", Päiväniemi kertoo.

Sesonkiluonteinen rakentamisen liiketoiminta virkistyy yleensä keväisin, kun taas vuodenvaihde on hiljaisinta vaihetta. Aika on siis nyt otollinen aloittaa myös juhlavuoden viestintä, kun väki alkaa pohtia pihan uusiksi laittamista tai terassin rakentamista.

"Meillä on myös myyntiin liittyviä, haastavia tavoitteita tälle vuodelle. Haluamme viestiä ammattimaisuudestamme, ja juhlavuoden teema on "Vahva vuodesta 1868"."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö